tahniah la adik aku, kecik-kecik dah pandai ahahah
Emosi mempengaruhi keputusan, dan emosi seterusnya. Aku akan explain melalui contoh-contoh real-life:
Emosi 'sebelum' mempengaruhi pengalaman selepasnya.
katakan anak enkau merengek-rengek nak pergi main jongkang jongkit. Sedangkan enkau memang dah bajet kalau ikut sekali, mesti bosan gile tunggu die main situ. Baik enkau pegi main bola lagi best.
Untuk membuat dia tak suke / seronok bermain jongkang-jongkit, setiap kali dia nak pergi main - enkau kena calarkan emosinya dulu.
Cilok dan sorokkan anak patung dia, bagi dia tengok cerita hantu, atau bagi dia bergaduh dengan adik dia.
Ini perlu supaya bila dia pergi main jongkang-jongkit selepas tu, dia tak berasa seronok sangat - kerana emosi terdahulu mempengaruhi emosi selepasnya, bergantung kepada besar kecilnya pengaruh emosi terdahulu.
Lama kelamaan dia tak main jongkang-jongkit dah sebab, dia dah 'ter-biasa' bahawa bila main mende tu je tak seronok mana [kesan emosi sedih/marah nya terbawa-bawa & merosakkan mood happy jongkang-jongkit]
Emosi buruk membuatkan kita buat apa sahaja untuk melenyapkan perasaan buruk itu.
Katakan enkau dengan bini enkau bersetuju nak beli mesin alat senaman.
Bini enkau nak beli mesin senaman joging yg cap ayam aje. Tapi enkau nak eksen lari jauh, jadi enkau nak mesin joging takasima F1 tu. Sedangkan enkau tau takasima mahal dan cap ayam murah.
Macamana nak pengaruh bini enkau beli yg mahal? Mesti die tanak kan. Perempuan kan cermat
Gugat emosi bini enkau. Fokus dekat kesedihan. Cerita apa sahaja yg sedih. Tengok je drama rosham nor & pauziah nawi 'pondok buruk' tu, mesti sedih. Atau tunjuk gamba nenek-nenek, pastu 'kite ni kalau dah tua habis hilang kecantikan semua'
Sebelum emosinya kembali normal, cepat-cepat bawak dia pergi kedai alat senaman. Percayalah, dia akan belasah beli Takasima jugak.
Perempuan akan melenyapkan kesedihan melalui shopping [walaupun orang tu bukan kaki shopping, dia akan lebih puas / terisi emosi selepas shopping].
Maka peluang untuk dia tidak menghiraukan jurang harga antara cap ayam vs takasima F1 adalah tinggi.
Emosi mengelirukan kita tentang nilai sebenar sesuatu.
Katakan enkau nak jual color pencil enkau pada harga 10 ringgit. Sedangkan member enkau tu [yg enkau nak jual tu] ada RM20.Sekarang enkau tak buleh naikkan harga, dan tak boleh jual 2 set color pencil sebab enkau takde stok.
Macam mana nak ganti tak cukup lagi RM10 supaya dia tetap beli dengan harga RM20?
Mula pengaruhi emosinya dengan bagi dia happy. Bilang enkau akan bagi extra 5 batang pen [yg tak sampai harga RM10 pun]. Tapi sebelum tu, kuatkan lagi emosi happy dia dengan betapa terhutang budinya enkau dekat dia sebab dia pernah bantu enkau dulu.
"Jadi amikla extra 5 batang pen [pen cap ayam je pun] dengan color pencil ni, tanda aku ganti balik jasa enkau dulu. Terima kasih bantu aku dulu"
Terharu, dia akan beli pada harga RM 20.
****
Selalu-lah kenal pasti emosi kita sebelum membuat keputusan. Amik masa dahulu, kenal pasti keadaan emosi kita sebelum respon terhadap apa-apa pun.
Jika perlu, bawa selalu kalkulator dalam poket masa beli barang supaya kita SENTIASA jelas perbezaan harga, bukan terpengaruh dengan perasaan 'nak jugak' pada harga tinggi.
Walaupun pada masa tu enkau rase enkau rasional dan tak-kan dipengaruhi emosi, berwuduk dan duduklah dengan tenang sebelum buat apa-apa keputusan muktamad atau rundingan. Bayangkan cawan yg kosong, KOSONGKAN FIKIRAN dahulu dari segala takut, rugi, akibat dan sebagainya.
Supaya kita bertindak atas rational dan tidak di-manipulasi keadaan atau orang lain.