HAMPEH

Akhir-akhir ni kurang membaca, banyak melukis. Jadinye kurang bahan baru untuk dicanang. Otak santak dengan lukisan, & percintaan manis dengan faridah.

Oh sweet.. haha


.

DEWASA KINI PEMBANGUNAN SENI SEMAKIN TUNTAS

*Sungguh berie tajuk kali ini


Kalau kita tuliskan perkataan “lukisan”, “tarian”, “nyanyian”, “fotografi” dan “silat” dalam satu bulatan, rasanya tak salah untuk selesaikannya dengan  perkataan “Seni” di sepanjang perimeter bulatan tu. 

Enkau tahu, dalam banyak hal kita semua disatukan dengan seni. Oleh kerana seni ini muncul dah lama dari zaman dulu, ia berevolusi menjadi “tradisi budaya”. Budaya orang melayu dalam seni silat, cinta orang cina dengan warna merah, tarian, ukiran, dan music kebudayaan, semuanya tumbuh dari seni.

Dari situlah timbulnya penyatuan, kerana seni adalah manifestasi kecantikan bentuk, bunyi & rasa dari sejumlah orang. Sejumlah anak india nampak sangat bersatu dalam perarakan hari wesak mereka, macam tu juga sejumlah bebudak shuffle, nampak sangat bersatu dengan bengap sekali terkinja-kinja di khalayak ramai. 

Zaman sekarang ini kalau enkau tak layan seni K-pop enkau tak boleh bersatu dengan geng gadis-gadis bajet comel. Korea memang terbukti dengan drama berkualiti & lagu sedap-sedap, tapi kita tak boleh KURANG berbangga dengan budaya sendiri hanya untuk nampak comel & mainstream. 

Sudah tentu Korea superstar ni comel cantik, tapi kebenarannya adalah deme semua ni tak sunat. Cantik comel macamanapun tapi kalau diakhir penjelajahan yg enkau jumpe adalah ___________ yg selekeh, tak guna jugak. Dan deme ni makan babi, kebenaran tu saja sepatutnya standard orang melayu dah tak boleh handle punye. 

Kebenaran yg lain adalah, kalau bukan kerana teknologi pembuatan kertas & kemajuan pelayaran kapal, orang melayu mungkin masih lagi ber-keris & berkenderaan kuda pada 2012. Maksudnya, seni tak banyak merubah nasib & kemajuan manusia berbanding kekuatan agama, falsafah, sains, politik dan penjelajahan.

Kalaulah Muhammad s.a.w tiada, 2012 hati kita semua masih kosong. Kalaulah Isaac Newton & Ibnu Sina tiada, 2012 kita semua masih menggunakan manusia sebagai utusan & tiada pil ubat. Kalau teknologi TV & internet tiada, 2012 kita semua berkumpul tengok wayang kulit & kelip-kelip tiap malam. 

Jadi, kurangkanlah tumpuan kita terhadap seni. Kalau kita nak memberi perubahan untuk kemajuan sejagat, buka minat & fikiran lebih kepada agama, falsafah & sains. Lebihkan otak dengan nombor, logic, pemikiran & teknologi daripada nyanyian, hiburan, dan bulletin utama. Seni memang mempesona, tapi kita tak kemana.

.

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

Email enkau untuk updated-post

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK