MENDENGAR

Ramai orang tahu tentang kelebihan mendengar dalam perbualan. Telinga kita umpama gelas yg di isi, penghilang dahaga orang lain. Tapi kalau telinga enkau capang, telinga enkau umpama kuali - bukan gelas.

Katakan pasangan enkau stress, pastu enkau pun simpati, enkau nak membantu. Kemudian enkau pun dengar ape di ceritenye, masalahnya, tak puas hatinya.

Kemudian esok cerita lagi, tapi cerita meleret tentang lain pulak, enkau dengar jugak. Kemudian luse stress lagi, enkau tadah telinga lagi. Dan hari-hari berlalu sebegitu...

Selalu, kita akan akhirnya m-e-n-y-a-m-p-a-h.

Itu normal. Kita mengeluh dalam hati "ape benda la bende kecik-kecik pun nak kecoh" ataupun "Semua bende nak buat laporan ke" ataupun "buatla keputusan sendiri" dan sebagainya. Akupun macam tu jugak, jadi aku faham.

Untuk selesaikan itu, pertamanya kita kena faham satu fakta :


PEREMPUAN KETAGIH MEMBEBEL


Deme akan bercakap tak henti-henti, sukenye bercakap. Sebab memang fitrah macam tu. Lelaki bukan macam tu, sebab tu kita tak pernah faham.

Bile pasangan kita begitu, dia akan cakap apa sahaja untuk melepaskan KEPERLUANNYA untuk bercakap, tak kira la topik tu tak puas hati tentang sesuatu ke, suke gile ke, pilih barang ke, ape sahaje - asalkan melunaskan KEPERLUAN bercakap deme.

Tolong semak KEPERLUAN yg aku huruf besarkan. Ini keperluan mereka, bukan kita. Keperluan kita adalah pergi main bola, mancing, atau apa sahaja yg fizikal.

Bile enkau dah jadi pasangan dia - orang yg paling dia percayai, enkau adalah pusat tumpahnya keperluan deme. Jadi, nak tak nak kita takde pilihan selain dari kene mendengar.

Memahami konsep KEPERLUAN MEMBEBEL ini sangat penting supaya kita tak menyalahkan pasangan kita dan menukarkan diri kita menjadi gay.

Inilah realiti. Jadi, tugas kita adalah macam mana nak hidup harmoni dengan realiti.


Langkah pertama : Faham

Seperti biasa setiap hari dia akan membebel baik atau buruk. Sebelum dia start, wajib setiap hari kita datang kepada dia dan tanya, "macam mana hari awak, awak ok?"

Sila tahan telinga enkau, bukak hati enkau, kosongkan fikiran enkau, dan dengar. Dengar dan faham. Tak payah reply banyak-banyak, ulas itu ini konon kite pandai membimbing, membantu. Dengar je.

Pastikan kita faham apa yg dia nak cerita.


Langkah ke-dua : Perasaan tak best.

Perasaan tak best akan menyulubungi enkau selepas 5-10 minit bebelan-nya. Perasaannya sama seolah-seolah enkau diceramah diajak member enkau masuk multi-level marketing. Enkau rasa nak blahhhh je

Jadi, bersedia.

Kita akan tetap berasa tak best walaupun dia sedang cerita benda yg happy : betapa hepinya dia beli baju cantik, peristiwa kelakar dengan kawan dia etc.

Sebab, sejujurnya, bagi kita benda tu tak best mana tak seronok manepun. Lawak-lawak perempuan, enkau tau jelah, tak lawak mane pun tapi gelak macam nak pecah rumah.

Kita akan tetap berasa tak best walaupun dia sedang cerita benda yg TAK best : Samada dia mengeluh, geram dekat sape-sape, penat dengan itu ini etc.

Sebab, bagi kita benda tu tak penat mane, tak teruk mana, tak leceh mana. Kita bukan perempuan, masalah yg kita alami tak sama dengan deme.



Di fasa yg pertama kita akan berasa seperti kita di tuduh atas segala yg tak best berlaku dekat dia, seolah-olah kita yg bertanggungjawab separuh atau sepenuhnya.

Lebih hebat kita akan berasa seperti di-brainwash atau di-ceramah motivasi-kan oleh pasangan sendiri, seolah-olah kita ni medan tumpahnya lebihan seronok / semangat / benci berkobar-kobar dia.


Langkah ke-tiga : Bertahan dan Faham

BERTAHAN dalam bentuk menggunakan koleksi penanda wacana peribadi enkau. Seperti "pastu?", "o gitu rupenye, tapi cane ek kalau..", "abih tu kalau.." dan sebagainya.

Matlamat kita adalah supaya dia melunaskan KEPERLUAN membebelnya sebanyak mungkin, kemudian dia akan berhenti sendiri kepuasan.

FAHAM dalam bentuk penerimaan enkau bahawa lelaki dan wanita menyampaikan maksud dan berkomunikasi dengan cara yg berbeza.

Contoh, lelaki akan beri rumusan untuk semua bende, seperti "mamat tu pemalas. Saya benci dia". Fullstop. Ini kerana lelaki berfikir secara menyeluruh, bukan terperinci.

Perempuan pulak dia akan bagi penerangan yg lebih detail tanpa kesedaran murni untuk meringkaskan ceramahnya. Dia akan explain "kerja tu tak buat, ni tak siap, aritu tak datang, bla bla bla" untuk kata kunci "mamat tu pemalas". Perempuan nalurinya menilai secara terperinci, bukan menyeluruh macam lelaki.



Selesai langkah ke-tiga, dia akan pancit untuk membebel. Dan enkau buleh menikmati pembalasan yg baik. Dia akan nampak enkau lelaki yg paling memahami, walaupun separuh dari bebelan die tu enkau rase macam salah enkau belake. Walaupun seluruh bebelan tu tentang betapa tak bestnya hidup dia hari ini.

Dia akan rasa bersyukur dapat enkau dan lebih sayang dekat enkau.

Sekarang aku tau enkau mesti fikir "tak logik ah, macam mengarut je". Memang tak logik, sebab lelaki menilai melalui logik, perempuan menilai melalui emosi. Kalau keperluan emosinya dipenuhi [melepaskan beban emosi melalui bebelan], dia akan hargai enkau lebih baik.

Lama kelamaan, enkau akan bina persefahaman lebih mendalam tentang pasangan masing-masing, persefahaman yg memakan masa lama, yg kita tak boleh skip dengan mengabaikan bebelannya.

Ya tuan-tuan, itulah buah kepada kesabaran.


Warning

Tapi, jika masa tu enkau tak bersedia, atau stress kusut fikiran, JANGAN lakukan penadahan telinga. Walaupun enkau lapangkan fikiran enkau, enkau mungkin hilang pertimbangan kerana dipengaruhi emosi. Lalu enkau akan rasa seolah-olah bebelan-nya itu menuding kesalahan & kelemahan enkau.

Sesunggunya perempuan selalunya tak bermaksud begitu, dia cuma nak ada seseorang yg mendengar.

Jadi, jawab dengan tenang & jujur "awak, saya betul-betul nak faham apapun cerita awak, tapi buat masa ni saya tak boleh fokus. Jomlah kita buat benda lain dulu sementara fikiran saya nak lapang & betul-betul bersedia".

Dengan ini dia akan lebih hormat dekat enkau, sebab enkau menguasai marah / kecewa enkau dengan betul.


Kemahiran ni perlukan praktis. Praktis praktis praktis. Ini bukan cuba terus jaye. Wajib praktis. Setiap hari latih diri untuk mendengar pasangan enkau. Sehinggalah sampai pada masanya, pendengaran enkau semakin matang dan ke-tidak best-an bebelannya beransur kurang dalam diri kita.

.

ALAM PERCINTAAN.. CEEWAH

Kali ini kita akan bercakap tentang alam percintaan. Bersedia, aku akan bertukar dari lelaki yg berwajah ganas kepada bapok yg paling comel pernah enkau jumpe.

Aku tengah pasang lagu M2M untuk menaikkan mood romantis.

Ok honestly, sedikit geli juga nak tulis. Belasah saja. Mari kita bersemuka dengan salah satu realiti hidup ni dengan berani.

-078
Aku syak tupai ni merendek dulu sebelum bergambar.


Di dalam kembara percintaan yg indah, cewah,,, kita akan melalui beberapa fasa yg tak buleh dielakkan. Jadi para pencinta-pencinta semua, beri perhatian anda.

Enkau dan awek / bini enkau akan mengalami ke-gampang-an yg berulang-berulang. Ini adalah tindak balas alam semulajadi iaitu setiap satu itu bermusim. Contoh, jika dulu enkau seorang bayi comel yg terberak dalam pampers, satu hari nanti enkau akan jadi nenek comel yg terberak dalam pampers jugak.

Kebanyakan pasangan tercirit-cirit di tengah-tengah perjalanan percintaan deme. Ada yg berpisah dengan baik, ataupun teruskan jugak walaupun hubungan dah hambar.

Kekecewaan juga buleh membawa kepada pandangan kepada dunia yg salah, seperti:

1] Manusia tak kan pernah saling memahami
2] Jantan semuanya sama aje, benci!
3] Semua salah aku, aku memang looser
4] Oh tuhan, ini tak adil [seriously, ini buleh membawa kepada syirik]

Berbalik, setiap sesuatu itu bermusim. Enkau tak kan buleh masukkan balik susu ke tetek ibunye, masukkan bayi kedalam rahim ibu semula, atau kembali ayu setelah tua. Maka, norma musim & fasa kehidupan tak kan buleh dielakkan.

Persediaan kepada musim-musim tersebut amat penting supaya kita tak mengelabah ayam bila masanya tiba. Kita mahu jadi matang dalam hubungan. Kecualilah kalau enkau budak form 3 baru nak-up cinta monyet, itu lantak enkau.

Musim pertama : Segalanya indah

Aku rasa tak perlu ulas kat sini. Kebanyakan enkau pernah rase kan, kan, kan, haaa aku tau la enkau gatal. Akupun gatal jugak, sikit je hahaha

Musim ini selalu bertahan 1-2 tahun [untuk couple] dan 2-3 bulan [pasangan berkahwin masa baru nak belajar exercise pingang]

Musim ke-dua : Tak boleh blah

Setelah beberapa sekian, enkau mula tak buleh elak beberapa tak kesefahaman. Ada bende yg enkau mula tak suke, enkau dah tak boleh simpan. Mungkin perangai suke korek hidung die buat enkau tak buleh blah dah. Ataupun cara dia gelak mengekek atau kentut merata dah buat enkau tak selesa.

Kita mula perasan yg pasangan kita bukan 100% gadis / jejaka idaman kita. Dia yg hensem macam Brad pit buat enkau jatuh cinta dulu, dah jadi tak hensem sebab dari dulu mulut dia bau longkang. Pada tahap ini , ramai yg tumpas.

Masa akan bunuh atau bina kita. Masa akan buat kita bosan dengan pasangan kita. Dan mulut longkangnya itu akan bina bosan tu kepada benci kecil. Sekumpulan benci kecil akan menyebabkan enkau menarik muka masam & mengutuknya.

Kebanyakan pasangan sedar bahawa tak kan selamanya semuanya indah, tapi tak ambil apa-apa persedian untuk menghadapi saat itu. Sebaliknya, amik jalan pintas dan putuskan hubungan. Cari orang lain untuk dapatkan balik musim pertama, putus pulak, dan begitulah ia berulang-ulang.

Di tahap ini kita perlu usaha untuk perbaiki hubungan, bukan lari dari masalah [kecuali kalau dia ada talasemia atau HIV]. Pada tahap ini kena bertahan, tak de lain selain dari bertahan.

Belajarlah untuk bagi kasih sayang tanpa sebab dan syarat. Pandang dia sebagai tanggungjawab wajib, takde pilihan - enkau kena sayang jugak dia. Walaupun semalam dia maki enkau, pagi esok call jugak tanya kabar sehat ke tak macam biasa.

Belajarlah pula satu yg baru iaitu untuk minta kasih sayang. Masa musim pertama kita tak perlu minta, sebab semua tengah best. Tapi sekarang kita diperingkat lain, jadi kena tak malu minta kasih sayang, perhatian, belaian, urutan bahu, gigitan manje, pastu...[ok biar otak lucah kita sambung ayat tu dengan kreatif]

Musim ke-tiga: Kedewasaan

Jika kita berjaya tahan dalam musim ke-2, kita akan dapat keuntungan dalam musim ke-3, iaitu kematangan dalam hubungan. Ini senang dikesan bila enkau dan dia dah malas nak bergaduh, sebaliknya sentiasa cari penyelesaian dan saling memahami.

Pada tahap ini enkau dan dia bersatu akal dan fikiran. Apa dia rasa, fikir, akan buat - enkau dah tahu. Tabiatnya bukan sahaja enkau boleh terima, malah terikut-ikut sekali.

Contohnye, dulu enkau menyampah dengan perangai tak malu dia kentut merata tapi sekarang, enkau siap main aci battle kentut lagi dengan dia sebelum tidur.

Yg buruk semua enkau tak peduli dah, tapi yg ada hanyalah rasa wajar untuk terus menerus bersama dia.

Musim ke-empat: Rehat & rawat.

Konflik yg lalu akan muncul kembali, tapi bukan satu, malah datang dalam kumpulan. Segala apa yg enkau tak suke satu masa nanti akan meledak juga. Ini ditambah dengan konflik dalam diri yg normal berlaku pada peringkat umur tertentu.

Contoh, suami dapat kasih sayang sepenuhnya selepas kawin. Lepas dapat anak, perhatian isteri beralih ke anak. Suami sangap tapi tetap kontrol macho. Lepas anak besar, perhatian isteri kembali ke suami. Suami lega & selesa semula. Tapi bila dapat cucu, suami dah rasa di abaikan sedikit sebab cucu dah tido dengan nenek dekat celah ketiak.

Akibatnya, suami mungkin akan mencederakan ketiak isterinya.

Pada masa ini yg ada cuma fed-up, tak larat dah, tak boleh pergi dah, menyampah dah. Lebih hebat lagi kita tersepit, nak blah dah terlambat. Tak tau nak buat apa, enkau makan hati hari demi hari.

Pada masa ini kita perlu me'rehat'kan diri kita dari semua pengejaran-pengejaran kasih sayang. Gelas yg terus menerus di isi akan penuh, tumpah airnya, jadi kita perlu kosongkan gelas semula & baru sesuai/sedia untuk di isi balik setakat yg perlu.

Pada masa ini juga fokuskan kepada diri sendiri, bukan pasangan kita. Beri perhatian sepenuhnya kepada diri kita, kasih sayang sepenuhnya kepada diri kita. Bina ketenangan individu dalam diri sendiri melalui ibadat, renungan dan berfikir.

Sebab percaya atau tidak, kalau kita tengok diri kita lama-lama dekat cermin, kita akan timbul rasa kesian pada diri sendiri. Dengan perut dah boroi, muka sembab sana sini, bulu hidung tekeluar-keluar, pikiran pun dah slow.

Kita mula sedar diri kita selama ni tak terurus dengan sempurna, keperluan peribadi terabai, hari ke hari makin bengap & sebagainya.



Kalau berjaya di musim ke-empat, maka kita berulang semula ke musim pertama. Insyallah. Segalanya kembali indah, ketiak awek / bini enkau wangi semula. Enkau kemudian nampak banyak kemungkinan menarik & potensi yg baru untuk di cube bersama pasangan enkau.

Tetapi jangan hanyut sebab kita perlu bersedia untuk tempuh musim-musim seterusnya.



ok sekarang aku rasa macam nak kahwin...


takpelah, rilek dulu ahahahaha



.

TIDUR


[berbaring nak tidur]


Malam hari tu aku termenung lama tak buleh tidur. Mungkin aku terlampau memikirkan tentang perihal anak bangsa , kemajuan akhlak yg merudum akhir-akhir ini, kebejatan sosial dan segala yg berbaur intelektual.

Takdelah,aku dah overdose tido sampai 3 jam siang tadi, tu pasal tak boleh tido.

Pastu aku teringat satu ayat yg orang selalu cakap "kita adalah apa yg kita fikirkan". Jadi, kalau aku fikir aku selalu sedang tidur nyenyak, lama-lama aku lena la.

Dengan solusi kreatif, akupun amik nafas dalam-dalam, berzanji dalam hati..

"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"

.....

[bangun esok pagi]

wah jadi jugak teori ni. Dahsyatnye kuasa minda. Tertaksub, akupun cuba teori ni kepada bende-bende lain.

lepas makan macam biase nak cucuh rokok. Kemudian terfikir, "baik angan-angan aku da merokok"

"aku dah merokok"
"aku dah merokok"
"aku dah merokok"
"aku dah merokok"
"aku dah merokok"
"aku dah merokok"

.....

arghh tak boleh tahan, cucuh jugak sebatang hahahaha


[berbaring nak tidur]

Macam biase aktiviti "susah nak lena" aku bermula. Kepala sibuk fikir itu ini, fikir yg tak perlu, berangan separa lucah dan sebagainya. Kemudian tersedar aku dah terlajak jauh, aku pun cepat-cepat "aku tengah tidur"kan diri aku

"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"

.....

ceist tak boleh tido jugak, ape ke jadah




kita bukanlah apa yg kita fikirkan, tetapi apa yg kita buat.

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

Email enkau untuk updated-post

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK