HARI INI DI TASIK AMAN

Seperti hari-hari lain, lelaki-lelaki persis Uncle Muthu & Master Yip Man berjalan-jalan laju di pedestrian track. Remaja-remaja keling yg baru-nak-up sibuk ber-peewit mengusik awek sekolah menengah.

Tasik Aman terletak di hmmm... nanti aku bagi tau. Tapi mudahnya ia disebelah sekolah kebangsaan hmmmm... Ok memang aku tak tau dekat mana tapi dalam Petaling Jaya area-area rumah orang bajet kaya.

Di sana ada tiang platform monorail merentasi setengah taman, dan tasiknya yg bau macam B. Yang nyata Tasik Aman lebih berakhlak dari Taman Tasik Taiping, sekurang-kurangnya tiada bapok-bapok bergedik santai di bawah pokok hujan-hujan.





Di Tasik Aman ada ceritanya sendiri. Ada orang-orang 'lama' berkumpul 4 5 orang ketawa beramai-ramai cerita masa silam. Bila gadis muda lalu, mereka beri sepenuh perhatian & tersenyum-senyum sesama sendiri.

Di tebing tasik ada ibu bermain gitar untuk anak-anak yg duduk menghadapnya. Mereka tongkat dagu di situ mendengar petikan gitar ibu. Muke ibu jelas poyos, nampak tertulis 'yes, im sooo yuna'. 

Di papan gelonsor pula ada 1/3 kanak-kanak. Lagi 2/3 adalah orang dewasa dan remaja sekolah menengah. Ibu ayah & abang long menggelonsor keluar ketawa besar. Minoriti 1/3 lagi tinggal melopong & mencebik.

Di situ juga ada amoi iklan tummytrim. Berlari-lari manja dengan tight paras punggung, singlet ketat merah , lengkap dengan mp3 player jerut di lengan. Amoi tu nampak bersungguh dekat macamana nak hayun bontot & swing rambut ekor kudanya dengan menarik, lebih kepada aerobic show dari bersenam.





Tasik Aman beritahu aku bahawa semua orang perlukan pelepasan. Pelepasan dari di-tekan oleh monthly report, ISO standard, next payslip & deadline.

Bila manusia terdesak untuk mencari pelepasan, manusia akan cari jalan-nya sendiri menuju ke alam semulajadi. Masuk akal, kerana dari tanah keluar tangan, kepala, mata & kaki. Dari tanah juga keluar pokok, air, batu & bayang-bayang.

Dikelilingi pokok atau konkrit, depan sungai atau depan tv, atas rumput atau atas tikar getah, dalam aircond atau angin petang, ketawa depan monitor atau ketawa 4 mata ?

kita sendiri yg pilih ; kita sendiri yg rasa.





At least amoi iklan tummytrim dah bagi pelepasan dekat  aku ahahhahah

Orang masuk keluar datang pergi silih berganti, tapi  Taman Tasik Aman tetap terus berbakti...





.
Comments
7 Comments

7 ULASAN ANDA:

Waqheh said...

selepas lu lepak lu buat keputusan tasek tu aman ke tak?

a.samad jaafar said...

lain kali kalau nak ke tasik aman ajak la aku sekali.. bukan nak menggatal..tetapi utk pelepasan mcm enkau jugak..hihihi

Jurnal Murahan said...

waqheh : kalau amoi tummytrim semakain ramai, boleh menimbulkan chaos ahaha

yeop mat : jauh benor yeop, rumah kamu dekat sg buluh ke klang yak?

hanjila said...

aku rasa spt betul-betul berada di sana, ddk di bangku taman sambil menikmati angin petang, mungkin... (:

orlando ahmad said...

Gua suke pegi tasik tengok hot stuff jogging

Unknown said...

tasek aman pilihan untuk yg mahukan stress relieved. oh terima kasih.

ishiko said...

area rumah org2 bajet kaya? hahhaa...

best oh jigim kt situ ^^

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK