SIAPA AKU

Ramzi dan Khalid adalah sahabat baik. Mereka gemar berfesyen yg ringkas mengikut trend semasa. Suatu hari Ramzi sekodeng Khalid tengah tukar pakaian lepas mandi. Ramzi terkejut!

Sebabnye sekarang baru dia tahu rupanya khalid pakai boxer. Ramzi ingat selama ni Khalid pakai spender macam dia jugak.


Ramzi rasa terpinggir kerana sekarang baru dia tahu remaja sebayanya semua pakai boxer, dia malu ketinggalan dalam trend semasa. Ramzi mula mengenakan boxer, dia bahagia.

Tapi bahagia dalam derita, kerana dia tak selesa. Sedihnya dia tak faham kenapa dia tak selesa, sedangkan semua orang lain boleh pakai boxer.


Berlainan dengan Ramzi, Khalid seorang yg dominan & nak menang dalam segala benda. Jiwanya bebas, mahu tubuhnya bebas bagai mat-rempit, maka boxer sesuai dengan personaliti-nya. Ramzi pula ayu pemalu dan lebih suke mengikut. Dia tak perlukan lebih kebebasan berbanding Khalid, adiknya mahu dilindungi bagai bunga di taman larangan.

Sebab itu Ramzi lebih selesa pakai spender dari boxer berbanding Khalid. Tapi kini Ramzi terseksa tak selesa hanya kerana terpaksa mengikut trend semasa, dia gagal mengesan faktor ketakselesaan-nya itu lebih mendalam kerana dia GAGAL memahami dirinya sendiri.

Bagaimana memahami diri sendiri? kita selalu fikir kita faham diri kita, tau batas kemampuan kita, tau kelebihan kita, faham personaliti kita. Tapi adakah itu benar?

-319
Pulau pangkor. Gadis itu gagal mengesan dia sedang di ngorat

Mengenal diri sendiri adalah pengembaraan sepanjang hayat. Kita sentiasa mencari diri kita. Wali Allah & orang yg sempurna, mereka menemui diri mereka, sebab itu mereka kenal & cintakan Tuhan sepenuh hati, berjaya dalam hidup.

Sebab tu SESETENGAH orang soleh & budak tahfiz hidup sederhana, anak ramai naik van buruk & menyara hidup meniaga pasar malam. Kita fikir mereka tak berjaya, sebab ukuran kita kebendaan.

Kita lupa hakikat kebendaan itu untuk bagi ketenangan/kepuasan diri, sedangkan orang soleh sudah ambil jalan pintas & jumpa ketenangan lebih awal dari kita, mereka bahagia walaupun tak kaya.


Jurnal kali ini tentang jalan-jalan mengenal diri. Supaya kita ada matlamat hidup yg BENAR-BENAR memenuhi jiwa kita yg berbeza / unik dari orang lain.


1] CUBA PIKUL SATU TANGGUNGJAWAB YG BERAT

Uji diri kita untuk memimpin satu organisasi / kumpulan / keluarga atau apa-apa sahaja aktiviti yg memaksa kita membuat keputusan untuk kenuntungan semua, bukan kebaikan individu. Contohnya jadi ketua kelas, ketua unit, kepala keluarga & sebagainya. Ambil kepimpinan tu sungguh-sungguh, cabar diri sendiri sejauh mana kita boleh pergi.

Kemudian SETELAH BERUSAHA SEHABIS BOLEH, semak samada adakah kita sebenarnya dilahirkan untuk jadi pemimpin atau pengikut.

Sesetengah orang mahu jadi pemimpin teratas atas nama tanggungjawab & niat yg murni. Tetapi alasan itu telah mengelirukannya lalu tugasnya sebagai pemimpin tak mencapai KESEMPURNAAN, kerana sifat semulajadinya bukan seorang pemimpin, tetapi pengikut yg baik.


Contoh, orang yg pandai bercakap, dia fikir dia layak menjadi pemimpin sebab ramai yg terpengaruh dengan pidatonya. Sedangkan, pemimpin sebenar adalah orang yg paling pandai buat keputusan bijak untuk kebaikan semua, pandai bercakap hanyalah asset sampingan sahaja.

Tetapi, semua orang wajib menjadi pemimpin kepada DIRI sendiri.Ini tiada pilihan, kita wajib menguasai minda, semangat & perilaku kita. Orang yg paling kita perlu hormat & kuasai adalah orang di depan kita bila kite berdiri di depan cermin.


2] KAJI & TEROKA

Luangkan masa untuk kaji diri sendiri daripada kaji awek cun yg lalu lalang. Cari buku tentang personaliti individu melalui warna & personaliti mengikut tarikh lahir.

Ada ciri-ciri yg bila kita semak di situ kita tak setuju, walhal itulah diri kita. Kalau di situ kita TAK setuju yg fakta mengatakan kite ni kedekut, cube try jadi kedekut / jimat dalam seminggu. Adakah kita rasa lebih 'terhubung' dengan diri kita atau tidak.


Ada masa terluang cube buat hobi yg baru; yg tak pernah, tak berminat, & hobi yg berbunyi sia-sia [contohnya berjalan kaki].

Mungkin setelah seminggu kita berjalan kaki sebagai hobi, kita rasa sangat 'penuh' & memenuhi jiwa, baru kita faham yg sebenarnya kita dilahirkan untuk menjadi pengembara / journalis, bukan pekerjaan yg popular seperti doktor, engineer etc.


Aku malah pernah try pakai lipstick & make-up hanya cuma nak test dengan jujur adakah aku happy buat benda tu. Malangnya tak. Ia hanyalah experiment yg perlu, tapi memalukan.


3] MENDENGAR UNTUK MEMAHAMI

Banyak kebaikan bila bergaul dengan semua orang. Bersembang hati ke hati dengan pelbagai jenis manusia. Ia membantu kita mengenal diri kita kerana ia membantu kita faham karakter setiap orang yg unik. Orang dari pelbagai tingkat umur, latar belakang, pekerjaan, orang baik orang jahat, semua itu PERLU.

Kita bercakap untuk mendengar, mendengar untuk faham, sebijik macam proses kita dalam kelas. Cuba faham orang macam mana depan kita ni. Konflik dalaman apa yang dia alami, apa sebab dia bertindak begitu etc. Ini kerana semua orang ada sebab kukuh yg unik.

Dengar untuk faham, persoal untuk faham, pastikan semua respon kita bila borak untuk meningkatkan kefahaman kita SAHAJA. Bukan untuk menilai 'eh enkau buat ni salah' atau bagi cadangan 'ada jalan lain enkau boleh buat, contoh bla bla bla'.

Contohnya, orang yg pentingkan diri sendiri, dia ada sebab yg kukuh / murni untuk dia bersikap begitu, sebab sifatnya memang semulajadi pentingkan tekak sendiri.

Di mata kita die memang celaka habis, tapi di pandangan-nya, DIA PERCAYA DIA BUAT BENDA YG BETUL. Sebab itu dia rasa tak salah dan terus menerus menjadi orang yg mementingkan diri sendiri.


Aku suka bagi perhatian & faham bila mak aku cakap 'hang ni dari kecik bla bla bla' sebab dia akan huraikan sikap semulajadi kita yg kita terlampau ego untuk mengaku. Dah die bela kita dari kecik, dia lagi tahu.

Tapi aku serik nak dengar penjelasan dari bapok tentang apa sebab dia patut jadi bapok. Dulu aku meluat gila tengok, tapi aku amik peluang tu untuk faham sebenar-benar sebab kenapa aku meluat dengan bapok, jadi aku cuba fahami deme. Tapi deme brainwash aku sampai aku rasa macam ok je jadi bapok. Hampir-hampir di situ.




Memahami diri sendiri adalah penting lagi perlu, supaya kita tahu apa kita nak dalam hidup & set hala tuju yg betul. Kerana asset kita yg terhebat adalah diri kita sendiri. Kata orang lama, kenal diri maka kenal lah tuhan, kenal tuhan maka kenal ketenangan. Maka, sebelum kita nak 'be yourself' tu, kita kene 'understand yourself' dahulu.


Comments
5 Comments

5 ULASAN ANDA:

eleanor said...

awesome! ye,bapok adalah golongan persuader yg agk mantap so beware..oh no offense to all the bapoks!

jurnal murahan said...

bzz bzz teettt!!! bapok ada mundar mandir di sini ahahaha

BulinG said...

aku suke tidolah yob... tapi xnk lah jadik gemuk pemalas....

jurnal murahan said...

@ buling

hahaha sedikit gampang di situ. Akupun suke tido & berjaya gemok + malas

Akmal Isa said...

nais la bro.. coretan dari hati..

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

Email enkau untuk updated-post

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK