HARTA

-091
Kawan-kawan, terima kasih untuk semua penat lelah bersama


1] Malam ni meraban surf web ke hulu ke hilir pasal invesment & stock market sahaja. Pening kepala sampai pinau.

2] Aku tengah cari side-income yg stabil untuk support pekerjaan utama. Aku fikir nak buat sesuatu yg berasaskan pelaburan, sebab nanti pekerjaan utama akan makan hari aku sepenuhnya, jadi aku takde mase nak buat side income.

Contohnye, kalau side income aku meniaga kerepek, mesti aku takde mase untuk semua tu sebab sepanjang hari duduk supervise site atau buat design aje.

3] Aku terfikir nanti nak buat loan, beli rumah kedai, & sewakan. Rumah teres atau buat sewa tempat tinggal tak berapa untung sangat. Nak nak pulak dapat penyewa orang bujang atau budak-budak muda, hancor rumah sewa aku.

4] Ataupun beli tanah yg ada hasil macam sawit, getah etc. Tanah tu kasi orang pajak. Duit pajak pulak roll-balik untuk bayar loan bank. Cukup tahun utang bank setel, tanah tu 100% aku punye.

5] Forex trading dengan stock market - masyuk jugak. Tapi bila dah buat survey, nampak macam hukum buat mende-mende ni tak tentu lagi la. Akupun tak tau la, kalau bisnes currency orang islam yg monopoli, dah tentu orang Islam terkaya kat dunia.

Tapi takpe, apa yg aku tau tentang currency sekurang-kurangnya buleh jadi ilmu yg berguna. Satu hari nanti kalau ada islamic broker, baru aku invest.

Pastu aku nak beli duit US banyak-banyak nak sell pada harga murah, biar mampos ekonomi deme macam george soros buat kat duit malaysia dulu. baru kecut telor deme dengan orang Islam hahahahaha

6] Aku fikir nak beli tanah lereng bukit kat kampung-kampung. Tanah bukit murah, buleh gajikan orang buat pertanian makanan asas. Tanam serai bawang ke amende.

7] Ataupun, kalau nak cepat, amik lesen kontraktor & jilat bontot sume YB kat tempat aku untuk monopoli projek. Pasti kaya ahahaha

8] Satu hari nanti aku nak beli tanah untuk semua adik beradik aku, buat rumah untuk orang tua aku, baru aku boleh mati dengan aman. Aku tak nak deme merempat menyewa sana sini sampai ke-tua.



Banyak sangat impian. Nak susah memang senang, nak senang memang susah. Tuhan, bimbing kami kejalan kejayaan mu yg lurus



Comments
2 Comments

2 ULASAN ANDA:

fatimah said...

Ameen..
impian ko lebih kurang sama mcm abg aku..huhu..
moga ko bjaya n bahagia selalu! ;)
*ceh,dah mcm ucapan hari lahir la plak!hahah

Jurnal Murahan said...

@ fatimah: ahaha kebanyakan abang2 bersikap sama, kan kan?

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK