KEPEDIHAN

[sungguh aku sangat sibuk semenjak mula bekerja, arghhh balik rumah terus penat tersidai di hujung tilam, tak mampu buat apa-apa kerana sangat penat]



Setiap kali kita dikutuk, dihina dan diperli kita rasa macam ada satu kecutan di ulu hati. Umum tahu, ia adalah tindak balas ke-atas otot setelah kita berasa sangat "sakitnya hati aku..oh!"

Setiap kali lantai kereta enkau yg lowered bergesel dengan bumper jalan kawasan perumahan, KREEEETTTT, begitulah sakit hatinya menghiris kalbu. Setiap kali perkara malang dan tak berjaya menimpa, rasa nak terduduk dan terkedu, lemah longlai badan kerana kecewa.

Perlulah kita tahu bahawa itu semua adalah tindak-balas yg sudah terbiasa, terlatih semenjak dari kita kecil. Perlulah kita tahu bahawa semua itu mampu di ubah, dengan mengubah habit kita.

Pernahkah enkau terfikir bahawa kita buleh bebas dari reaksi sebegitu, reaksi yg sangat tak menyenangkan itu, dan menjadi sebenar-benar lelaki yg kuat?

Lelaki yg kuat mampu mengawal kepala hotaknya, bebas dari segala reaksi emosi yg merosak. Lebih hebat lagi, ia mampu mengawal emosinya sendiri. Sehingga ke satu tahap, ia berasa ia perlu sentiasa hidup dalam kepedihan kerana ia tahu me-manipulasi kepedihan itu kepada satu tenaga semangat.





-7823
Just another day on site
Mari kita terus sahaja meng-aplikasi:


1] Tegak-kan badan : Reaksi spontan kita apabila orang berkata "ah enkau tu bodoh, ape tau", kita akan berasa sakit hati. Tubuh kita mengendur, dada mengecut dan sakit hati menjalar di dalam.

Tegakkan badan setiap kali perasaan negatif mula menyerap. Praktis dengan membayangkan situasi-situasi sebenar sedang berlaku. Umpamanya ketika menerima berita bisnes enkau lingkup, orang kutuk belakang enkau, mahupun bos enkau rancak me-maki mak ayah enkau.

Sentiasa imagine dan praktis, supaya apabila situasi sebenar berlaku, tindak balas enkau mengikut apa yg enkau praktiskan melalui imaginasi.

2] Bukak dada dan rasa-kan : Selepas tegakkan badan [belakang], buka dada dengan menguak bahu ke-belakang. Dada yg sempit menyesakkan minda, kesan dari pengudaraan yg tak bebas. Tarik nafas dalam-dalam, biarkan ia mengisi penuh dada kita.

Kemudian, rasakan. Rasakan perit tu, rasakan kekecewaan tu. Biar perasaan tu menyelinap ke seluruh anggota tubuh enkau. Jangan tinggalkan ia di dada sahaja.

Bayangkan perit sakit hati itu menjalar ke tangan, ke peha lalu ke kaki, walaupun sampai ke hujung rambut. Pejam mata kalau perlu, untuk lebih merasai dan me-rebak-kan sakit hati tu ke seluruh anggota tubuh. Jangan buang kecewa, marah itu buat masa ini. Sebaliknya, biar ia terlepas bebas ke seluruh anggota enkau.

Matlamat kita adalah merasai sakit itu, lalu menguasai ia. Enkau lelaki, enkau perlu kuat. Dan kekuatan itu terbina dari kesakitan.



Selesai itu, enkau akan bertindak dengan lebih tenang dan waras. Kerana, selama selang masa enkau menegakkan badan, bukak dada dan merasa, enkau telah memberi masa kepada diri enkau dan menghalang diri enkau dari mem-beri respon negatif, dan membiarkan sakit hati itu menguasai enkau.

Lelaki sebenar tidak akan akan mem-benarkan orang lain, peristiwa, mahupun cuaca, mengubah emosi yg dia sendiri putuskan. Kerana lelaki sebenar adalah bebas emosinya, tidak dipengaruhi oleh sesuatu yg lain pun.


.
Comments
1 Comments

1 ULASAN ANDA:

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK