TIDUR


[berbaring nak tidur]


Malam hari tu aku termenung lama tak buleh tidur. Mungkin aku terlampau memikirkan tentang perihal anak bangsa , kemajuan akhlak yg merudum akhir-akhir ini, kebejatan sosial dan segala yg berbaur intelektual.

Takdelah,aku dah overdose tido sampai 3 jam siang tadi, tu pasal tak boleh tido.

Pastu aku teringat satu ayat yg orang selalu cakap "kita adalah apa yg kita fikirkan". Jadi, kalau aku fikir aku selalu sedang tidur nyenyak, lama-lama aku lena la.

Dengan solusi kreatif, akupun amik nafas dalam-dalam, berzanji dalam hati..

"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"

.....

[bangun esok pagi]

wah jadi jugak teori ni. Dahsyatnye kuasa minda. Tertaksub, akupun cuba teori ni kepada bende-bende lain.

lepas makan macam biase nak cucuh rokok. Kemudian terfikir, "baik angan-angan aku da merokok"

"aku dah merokok"
"aku dah merokok"
"aku dah merokok"
"aku dah merokok"
"aku dah merokok"
"aku dah merokok"

.....

arghh tak boleh tahan, cucuh jugak sebatang hahahaha


[berbaring nak tidur]

Macam biase aktiviti "susah nak lena" aku bermula. Kepala sibuk fikir itu ini, fikir yg tak perlu, berangan separa lucah dan sebagainya. Kemudian tersedar aku dah terlajak jauh, aku pun cepat-cepat "aku tengah tidur"kan diri aku

"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"
"aku tengah tidur"

.....

ceist tak boleh tido jugak, ape ke jadah




kita bukanlah apa yg kita fikirkan, tetapi apa yg kita buat.
Comments
2 Comments

2 ULASAN ANDA:

Encik Gorilla said...

Kehkehkeh... Nanti aku pun nak try gak lah... Aku ada masalah tak bleh tido... Sian time keje... aku tido....

jurnal murahan said...

hah dah try encik kudus, amacam jadi tak?

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

Email enkau untuk updated-post

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK