ALAM PERCINTAAN.. CEEWAH

Kali ini kita akan bercakap tentang alam percintaan. Bersedia, aku akan bertukar dari lelaki yg berwajah ganas kepada bapok yg paling comel pernah enkau jumpe.

Aku tengah pasang lagu M2M untuk menaikkan mood romantis.

Ok honestly, sedikit geli juga nak tulis. Belasah saja. Mari kita bersemuka dengan salah satu realiti hidup ni dengan berani.

-078
Aku syak tupai ni merendek dulu sebelum bergambar.


Di dalam kembara percintaan yg indah, cewah,,, kita akan melalui beberapa fasa yg tak buleh dielakkan. Jadi para pencinta-pencinta semua, beri perhatian anda.

Enkau dan awek / bini enkau akan mengalami ke-gampang-an yg berulang-berulang. Ini adalah tindak balas alam semulajadi iaitu setiap satu itu bermusim. Contoh, jika dulu enkau seorang bayi comel yg terberak dalam pampers, satu hari nanti enkau akan jadi nenek comel yg terberak dalam pampers jugak.

Kebanyakan pasangan tercirit-cirit di tengah-tengah perjalanan percintaan deme. Ada yg berpisah dengan baik, ataupun teruskan jugak walaupun hubungan dah hambar.

Kekecewaan juga buleh membawa kepada pandangan kepada dunia yg salah, seperti:

1] Manusia tak kan pernah saling memahami
2] Jantan semuanya sama aje, benci!
3] Semua salah aku, aku memang looser
4] Oh tuhan, ini tak adil [seriously, ini buleh membawa kepada syirik]

Berbalik, setiap sesuatu itu bermusim. Enkau tak kan buleh masukkan balik susu ke tetek ibunye, masukkan bayi kedalam rahim ibu semula, atau kembali ayu setelah tua. Maka, norma musim & fasa kehidupan tak kan buleh dielakkan.

Persediaan kepada musim-musim tersebut amat penting supaya kita tak mengelabah ayam bila masanya tiba. Kita mahu jadi matang dalam hubungan. Kecualilah kalau enkau budak form 3 baru nak-up cinta monyet, itu lantak enkau.

Musim pertama : Segalanya indah

Aku rasa tak perlu ulas kat sini. Kebanyakan enkau pernah rase kan, kan, kan, haaa aku tau la enkau gatal. Akupun gatal jugak, sikit je hahaha

Musim ini selalu bertahan 1-2 tahun [untuk couple] dan 2-3 bulan [pasangan berkahwin masa baru nak belajar exercise pingang]

Musim ke-dua : Tak boleh blah

Setelah beberapa sekian, enkau mula tak buleh elak beberapa tak kesefahaman. Ada bende yg enkau mula tak suke, enkau dah tak boleh simpan. Mungkin perangai suke korek hidung die buat enkau tak buleh blah dah. Ataupun cara dia gelak mengekek atau kentut merata dah buat enkau tak selesa.

Kita mula perasan yg pasangan kita bukan 100% gadis / jejaka idaman kita. Dia yg hensem macam Brad pit buat enkau jatuh cinta dulu, dah jadi tak hensem sebab dari dulu mulut dia bau longkang. Pada tahap ini , ramai yg tumpas.

Masa akan bunuh atau bina kita. Masa akan buat kita bosan dengan pasangan kita. Dan mulut longkangnya itu akan bina bosan tu kepada benci kecil. Sekumpulan benci kecil akan menyebabkan enkau menarik muka masam & mengutuknya.

Kebanyakan pasangan sedar bahawa tak kan selamanya semuanya indah, tapi tak ambil apa-apa persedian untuk menghadapi saat itu. Sebaliknya, amik jalan pintas dan putuskan hubungan. Cari orang lain untuk dapatkan balik musim pertama, putus pulak, dan begitulah ia berulang-ulang.

Di tahap ini kita perlu usaha untuk perbaiki hubungan, bukan lari dari masalah [kecuali kalau dia ada talasemia atau HIV]. Pada tahap ini kena bertahan, tak de lain selain dari bertahan.

Belajarlah untuk bagi kasih sayang tanpa sebab dan syarat. Pandang dia sebagai tanggungjawab wajib, takde pilihan - enkau kena sayang jugak dia. Walaupun semalam dia maki enkau, pagi esok call jugak tanya kabar sehat ke tak macam biasa.

Belajarlah pula satu yg baru iaitu untuk minta kasih sayang. Masa musim pertama kita tak perlu minta, sebab semua tengah best. Tapi sekarang kita diperingkat lain, jadi kena tak malu minta kasih sayang, perhatian, belaian, urutan bahu, gigitan manje, pastu...[ok biar otak lucah kita sambung ayat tu dengan kreatif]

Musim ke-tiga: Kedewasaan

Jika kita berjaya tahan dalam musim ke-2, kita akan dapat keuntungan dalam musim ke-3, iaitu kematangan dalam hubungan. Ini senang dikesan bila enkau dan dia dah malas nak bergaduh, sebaliknya sentiasa cari penyelesaian dan saling memahami.

Pada tahap ini enkau dan dia bersatu akal dan fikiran. Apa dia rasa, fikir, akan buat - enkau dah tahu. Tabiatnya bukan sahaja enkau boleh terima, malah terikut-ikut sekali.

Contohnye, dulu enkau menyampah dengan perangai tak malu dia kentut merata tapi sekarang, enkau siap main aci battle kentut lagi dengan dia sebelum tidur.

Yg buruk semua enkau tak peduli dah, tapi yg ada hanyalah rasa wajar untuk terus menerus bersama dia.

Musim ke-empat: Rehat & rawat.

Konflik yg lalu akan muncul kembali, tapi bukan satu, malah datang dalam kumpulan. Segala apa yg enkau tak suke satu masa nanti akan meledak juga. Ini ditambah dengan konflik dalam diri yg normal berlaku pada peringkat umur tertentu.

Contoh, suami dapat kasih sayang sepenuhnya selepas kawin. Lepas dapat anak, perhatian isteri beralih ke anak. Suami sangap tapi tetap kontrol macho. Lepas anak besar, perhatian isteri kembali ke suami. Suami lega & selesa semula. Tapi bila dapat cucu, suami dah rasa di abaikan sedikit sebab cucu dah tido dengan nenek dekat celah ketiak.

Akibatnya, suami mungkin akan mencederakan ketiak isterinya.

Pada masa ini yg ada cuma fed-up, tak larat dah, tak boleh pergi dah, menyampah dah. Lebih hebat lagi kita tersepit, nak blah dah terlambat. Tak tau nak buat apa, enkau makan hati hari demi hari.

Pada masa ini kita perlu me'rehat'kan diri kita dari semua pengejaran-pengejaran kasih sayang. Gelas yg terus menerus di isi akan penuh, tumpah airnya, jadi kita perlu kosongkan gelas semula & baru sesuai/sedia untuk di isi balik setakat yg perlu.

Pada masa ini juga fokuskan kepada diri sendiri, bukan pasangan kita. Beri perhatian sepenuhnya kepada diri kita, kasih sayang sepenuhnya kepada diri kita. Bina ketenangan individu dalam diri sendiri melalui ibadat, renungan dan berfikir.

Sebab percaya atau tidak, kalau kita tengok diri kita lama-lama dekat cermin, kita akan timbul rasa kesian pada diri sendiri. Dengan perut dah boroi, muka sembab sana sini, bulu hidung tekeluar-keluar, pikiran pun dah slow.

Kita mula sedar diri kita selama ni tak terurus dengan sempurna, keperluan peribadi terabai, hari ke hari makin bengap & sebagainya.



Kalau berjaya di musim ke-empat, maka kita berulang semula ke musim pertama. Insyallah. Segalanya kembali indah, ketiak awek / bini enkau wangi semula. Enkau kemudian nampak banyak kemungkinan menarik & potensi yg baru untuk di cube bersama pasangan enkau.

Tetapi jangan hanyut sebab kita perlu bersedia untuk tempuh musim-musim seterusnya.



ok sekarang aku rasa macam nak kahwin...


takpelah, rilek dulu ahahahaha



.

Comments
2 Comments

2 ULASAN ANDA:

eleanor said...

eleanor likes this! ;)

jurnal murahan said...

tenkiu2. eleanor, kim salam kat patimah yea

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

Email enkau untuk updated-post

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK