MENDENGAR

Ramai orang tahu tentang kelebihan mendengar dalam perbualan. Telinga kita umpama gelas yg di isi, penghilang dahaga orang lain. Tapi kalau telinga enkau capang, telinga enkau umpama kuali - bukan gelas.

Katakan pasangan enkau stress, pastu enkau pun simpati, enkau nak membantu. Kemudian enkau pun dengar ape di ceritenye, masalahnya, tak puas hatinya.

Kemudian esok cerita lagi, tapi cerita meleret tentang lain pulak, enkau dengar jugak. Kemudian luse stress lagi, enkau tadah telinga lagi. Dan hari-hari berlalu sebegitu...

Selalu, kita akan akhirnya m-e-n-y-a-m-p-a-h.

Itu normal. Kita mengeluh dalam hati "ape benda la bende kecik-kecik pun nak kecoh" ataupun "Semua bende nak buat laporan ke" ataupun "buatla keputusan sendiri" dan sebagainya. Akupun macam tu jugak, jadi aku faham.

Untuk selesaikan itu, pertamanya kita kena faham satu fakta :


PEREMPUAN KETAGIH MEMBEBEL


Deme akan bercakap tak henti-henti, sukenye bercakap. Sebab memang fitrah macam tu. Lelaki bukan macam tu, sebab tu kita tak pernah faham.

Bile pasangan kita begitu, dia akan cakap apa sahaja untuk melepaskan KEPERLUANNYA untuk bercakap, tak kira la topik tu tak puas hati tentang sesuatu ke, suke gile ke, pilih barang ke, ape sahaje - asalkan melunaskan KEPERLUAN bercakap deme.

Tolong semak KEPERLUAN yg aku huruf besarkan. Ini keperluan mereka, bukan kita. Keperluan kita adalah pergi main bola, mancing, atau apa sahaja yg fizikal.

Bile enkau dah jadi pasangan dia - orang yg paling dia percayai, enkau adalah pusat tumpahnya keperluan deme. Jadi, nak tak nak kita takde pilihan selain dari kene mendengar.

Memahami konsep KEPERLUAN MEMBEBEL ini sangat penting supaya kita tak menyalahkan pasangan kita dan menukarkan diri kita menjadi gay.

Inilah realiti. Jadi, tugas kita adalah macam mana nak hidup harmoni dengan realiti.


Langkah pertama : Faham

Seperti biasa setiap hari dia akan membebel baik atau buruk. Sebelum dia start, wajib setiap hari kita datang kepada dia dan tanya, "macam mana hari awak, awak ok?"

Sila tahan telinga enkau, bukak hati enkau, kosongkan fikiran enkau, dan dengar. Dengar dan faham. Tak payah reply banyak-banyak, ulas itu ini konon kite pandai membimbing, membantu. Dengar je.

Pastikan kita faham apa yg dia nak cerita.


Langkah ke-dua : Perasaan tak best.

Perasaan tak best akan menyulubungi enkau selepas 5-10 minit bebelan-nya. Perasaannya sama seolah-seolah enkau diceramah diajak member enkau masuk multi-level marketing. Enkau rasa nak blahhhh je

Jadi, bersedia.

Kita akan tetap berasa tak best walaupun dia sedang cerita benda yg happy : betapa hepinya dia beli baju cantik, peristiwa kelakar dengan kawan dia etc.

Sebab, sejujurnya, bagi kita benda tu tak best mana tak seronok manepun. Lawak-lawak perempuan, enkau tau jelah, tak lawak mane pun tapi gelak macam nak pecah rumah.

Kita akan tetap berasa tak best walaupun dia sedang cerita benda yg TAK best : Samada dia mengeluh, geram dekat sape-sape, penat dengan itu ini etc.

Sebab, bagi kita benda tu tak penat mane, tak teruk mana, tak leceh mana. Kita bukan perempuan, masalah yg kita alami tak sama dengan deme.



Di fasa yg pertama kita akan berasa seperti kita di tuduh atas segala yg tak best berlaku dekat dia, seolah-olah kita yg bertanggungjawab separuh atau sepenuhnya.

Lebih hebat kita akan berasa seperti di-brainwash atau di-ceramah motivasi-kan oleh pasangan sendiri, seolah-olah kita ni medan tumpahnya lebihan seronok / semangat / benci berkobar-kobar dia.


Langkah ke-tiga : Bertahan dan Faham

BERTAHAN dalam bentuk menggunakan koleksi penanda wacana peribadi enkau. Seperti "pastu?", "o gitu rupenye, tapi cane ek kalau..", "abih tu kalau.." dan sebagainya.

Matlamat kita adalah supaya dia melunaskan KEPERLUAN membebelnya sebanyak mungkin, kemudian dia akan berhenti sendiri kepuasan.

FAHAM dalam bentuk penerimaan enkau bahawa lelaki dan wanita menyampaikan maksud dan berkomunikasi dengan cara yg berbeza.

Contoh, lelaki akan beri rumusan untuk semua bende, seperti "mamat tu pemalas. Saya benci dia". Fullstop. Ini kerana lelaki berfikir secara menyeluruh, bukan terperinci.

Perempuan pulak dia akan bagi penerangan yg lebih detail tanpa kesedaran murni untuk meringkaskan ceramahnya. Dia akan explain "kerja tu tak buat, ni tak siap, aritu tak datang, bla bla bla" untuk kata kunci "mamat tu pemalas". Perempuan nalurinya menilai secara terperinci, bukan menyeluruh macam lelaki.



Selesai langkah ke-tiga, dia akan pancit untuk membebel. Dan enkau buleh menikmati pembalasan yg baik. Dia akan nampak enkau lelaki yg paling memahami, walaupun separuh dari bebelan die tu enkau rase macam salah enkau belake. Walaupun seluruh bebelan tu tentang betapa tak bestnya hidup dia hari ini.

Dia akan rasa bersyukur dapat enkau dan lebih sayang dekat enkau.

Sekarang aku tau enkau mesti fikir "tak logik ah, macam mengarut je". Memang tak logik, sebab lelaki menilai melalui logik, perempuan menilai melalui emosi. Kalau keperluan emosinya dipenuhi [melepaskan beban emosi melalui bebelan], dia akan hargai enkau lebih baik.

Lama kelamaan, enkau akan bina persefahaman lebih mendalam tentang pasangan masing-masing, persefahaman yg memakan masa lama, yg kita tak boleh skip dengan mengabaikan bebelannya.

Ya tuan-tuan, itulah buah kepada kesabaran.


Warning

Tapi, jika masa tu enkau tak bersedia, atau stress kusut fikiran, JANGAN lakukan penadahan telinga. Walaupun enkau lapangkan fikiran enkau, enkau mungkin hilang pertimbangan kerana dipengaruhi emosi. Lalu enkau akan rasa seolah-olah bebelan-nya itu menuding kesalahan & kelemahan enkau.

Sesunggunya perempuan selalunya tak bermaksud begitu, dia cuma nak ada seseorang yg mendengar.

Jadi, jawab dengan tenang & jujur "awak, saya betul-betul nak faham apapun cerita awak, tapi buat masa ni saya tak boleh fokus. Jomlah kita buat benda lain dulu sementara fikiran saya nak lapang & betul-betul bersedia".

Dengan ini dia akan lebih hormat dekat enkau, sebab enkau menguasai marah / kecewa enkau dengan betul.


Kemahiran ni perlukan praktis. Praktis praktis praktis. Ini bukan cuba terus jaye. Wajib praktis. Setiap hari latih diri untuk mendengar pasangan enkau. Sehinggalah sampai pada masanya, pendengaran enkau semakin matang dan ke-tidak best-an bebelannya beransur kurang dalam diri kita.

.
Comments
3 Comments

3 ULASAN ANDA:

ankeljonni said...

Yap... selalunya aku akan cakap..... ye ke... ooo... tak patut-tak patut... ish.. ish ish... pastu setel segala masalah...

Aisyah said...

huhuhu.. dan ak nak tambah suke2,

emm bile pompuan tu dah maleh nak membebel/bercerita dgn laki dia, bila laki tu pulak yg tanya "how's ur day" dn pompuan itu jawab "biasa.." dn itu saje. maksudnye, die pon dah m-e-n-y-a-m-p-a-h dgn laki itu..

Jurnal Murahan said...

@ gorillaz : haha anda memang orang lama

@ i sya : entahnye, henci!

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK