BERMAKNA BAGIMU

Jadi aku ada seorang kawan. Sudah berusia, bercucu pun. Hari tu member aku yg mude-mude semua takde. Takde pilihan aku pun boraklah dengan dia. Sebab selalu aku tak borak lame sangat dengan 'orang lama' ni, deme selalu sembang blue dengan orang bujang.

Jadi kami pun duduk dibawah pokok, ditiup angin tengah hari di suatu sudut yg terpencil. Bukan seperti yg enkau terdetik dalam hati - kami bukan gay.

Perbualan melalut dari sukan, keluarga, teknik memancing dan menghala terus ke peribadi. Tau pengalaman berharga yg bakal aku dengar dari 'orang lama', mau timba apa yg bernilai - akupun tekun mendengar, terutama teknik-teknik dahsyat membuat anak.

Dia terus cerita panjang apa yg bersarang dalam hati, tentang perjalanan hidup. Akupun nyaris terhanyut dengan ke-emo-annya. Tapi ayat terakhirnya buat aku termenung panjang:

"Aku muda, aku kerja, buat rumah dan kereta, kawin, dapat anak, kerja, bela anak, kerja, dapat cucu, pergi haji, tau-tau aku dah tua. Aku pun tak tau ape bende aku buat dalam hidup aku..."

....

Di sebalik kesibukan mengejar impian dan segala itu ini, di tengah-tengah seronok mengengam sesuatu yg kita rasa itu yg sebenarnya kita 'nak' padahal itu sebenarnya bukan, adakah kita akan end-up macam dia?



malin i know ur gona hop in, this is for u
malin i know ur gona hop in here, this is for u







apa yg paling bermakna bagi diri enkau?

Yg paling "bermakna' merujuk kepada apa yg paling membuatkan jiwa enkau ter'isi' , bukannya kepuasan sementara tetapi bila enkau dapat/buat sesuatu tu jiwa enkau rasa lengkap dan tenang.

Contoh, janda cun [i preferred rozita che wan] yg penyayang, yg lapar, yg sedang memasak - buleh saja makan lauk-nye untuk hilangkan lapar. Tapi dia melakukan sesuatu yg lebih bermakna iaitu bagi semua lauk tu anak-anaknya makan, lalu dia pun hilang laparnya kerana bahagia melihat anak-anaknya terisi.




apa yg paling bermakna bagi diri enkau?




Hanya dengan pengalaman dan kematangan sahaja yg buleh tentukan jawapan tepat untuk tu. Sebab dengan mengetahui apa yg paling bermakna dalam diri kita sahaja baru kita boleh tentukan apa yg kita mahu dalam hidup ini.

Yg paling bermakna tentu berbeza-beza disetiap individu. Orang yg bertanggungjawab, keluarga lah paling bermakna baginya. Orang yg penyayang, mungkin aktiviti sukarelawan-lah paling bermakna untuknya. Si pemalas, mungkin tido adalah paling ber-erti untuknya.

Berjuang melakukan sesuatu yg bermakna dalam diri enkau boleh mengelakkan hidup enkau dari berlalu begitu sahaja mengikut norma atau budaya kita. Yg kadang-kadang mungkin norma/budaya itu kurang kena dengan diri kita.

Kerana memang itulah cara kita dibesarkan dalam dunia yg mengelirukan ini. Iklan dan hiburan sekarang hanya membuatkan enkau tergilakan pakaian cantik-cantik, kereta kuat-kuat dan lense kamera gedabak-gedabak. Persepsi orang lain dan kurang keyakinan mematikan semangat untuk buat apa yg kita 'betul-betul' mahu.



Kadang-kadang aku rasa hidup aku nak berjalan kaki seluruh dunia, tengok kehidupan orang lain dan abadikan semua tu dalam lukisan/tulisan aku. Kadang-kadang aku nak stay dengan family sahaja dan usaha berjayakan semua ahli keluargaku. Kadang-kadang aku nak...ok sekarang rasa macam nak terberak.


Haihhhhh susah juga nak tau kan apa yg paling bermakna...


.
Comments
0 Comments

0 ULASAN ANDA:

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

Email enkau untuk updated-post

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK