MELUPAKANNYA

Kita semua mempunyai teknik tersendiri untuk mengharungi break-up yg macam gampang. Kita terperangkap dalam memori dan kenangan yg indah, yg pada masa tu segalanya bagi kita.

Tapi part yg paling kelakar adalah, 20 tahun kemudian bila kita teringat balik, kita hanya ketawa sinis, dan berkata 'alahai, bodohnye aku dulu haha'.

Selalu kita lewat untuk sedar bahawa sedih-sedih dan emo menonggeng itu adalah sia-sia belaka.

Tapi suka atau tak, hidup kena diteruskan. Kita tak ada pilihan selain dari terpaksa mengharungi semua perit tu. Sesetengah orang keluar dari masalah tu dengan fokus dekat karier, yg bahlol pulak jadi pengkid, yg manipulator pulak cari orang yg tak bersalah untuk 'fill in the gap' kemudian tinggalkan.

Satu perkara yg mustahak difahami adalah : Enkau merangkak dahulu kemudian baru berlari. Macam tu juga dengan memori, kita kikis berperingkat-peringkat. Oleh itu, sentiasalah bersabar dalam tempoh pengikisan. Macam panau yg di sapu dengan ubat cap kaki tiga, macam tulah sakit dan lambatnya, tapi ia sangat berbaloi kerana nikmat kemudian boleh share tuala dengan orang lain.

nota : Lembu susu merujuk kepada individu yg dump/khianati enkau atau perkara tak best yg menghantui memori enkau.


1] Buang segala yg berkait

Langkah ini menjurus kepada cara memori enkau bekerja. Bakul-sampah-kan segala yg berkait dengan Lembu susu. Ini merangkumi objek dan habit yg yg buleh buat enkau teringatkan Lembu susu. Keraskan tengkuk enkau & buang semua terus, jangan sayang-sayang lagi dah, tunjukkan tanpa-belas-kasihan dan ketegasan enkau di situ.

Mata : Tinggalkan tempat yg enkau pernah pergi dengan dia, buang segala objek kenangan dengan dia yg enkau mungkin akan terpandang, dan hapuskan apa sahaja mental-association dengan lembu susu dalam kepala enkau.

Telinga : Delete segala lagu yg buleh buat enkau teringat dia dengan layan lagu baru, tinggalkan pillow talk alam percintaan sementara waktu & selalu dengar perkara baru yg lebih menarik.

Anggota fizikal lain : Ini merujuk kepada perkara detail yg lain. Contohnye, style enkau selalu sms dengan dia, aktiviti bersama yg enkau selalu buat, cara enkau dress yg lembu susu suke, mahupun style muke comel enkau tiap kali dia buat lawak. Gantikan dengan respon muke comel baru.

Secara ringkasnya, budayakan diri enkau dengan habit baru & start fresh.


2] Memilih untuk bertanggungjawab terhadap diri sendiri

Pilihlah untuk bertanggungjawab terhadap diri sendiri. Maksud aku bukan aku kata enkau tu tak pandai jaga diri enkau, bukan macam tu. Maksudnya, enkau menguasai diri enkau.

Enkau kuasai kepala hotak enkau. Tak ada sesiapa pun yg layak kuasai pikiran enkau selain enkau sendiri. Enkau sendiri yg putuskan apa emosi yg enkau nak, ape yg enkau nak fikir, dan apa yg enkau patut buat.

Boleh tak enkau enkau bayangkan, sebenarnya, bile enkau down sebab teringatkan lembu susu, enkau sebenarnye telah membiarkan dia menguasai kepala hotak dan emosi enkau?

Aku tak boleh bayangkan beb, sebab aku rasa itu memang penjajahan paling dahsyat terhadap diri aku. Bila dia ada enkau happy, bila dia dump enkau enkau sedih nak mati, bila teringat dia enkau emo, bila terbayang dia senyum enkau suke. Macam tu eh kita define kebahagiaan kita?

Samada enkau suke atau tak, dia bukanlah faktor kebahagiaan enkau. Sebab, kita berhak pilih kebahagiaan kita, dan kebahagiaan kita mestilah berdikari, bukan bergantung terhadap orang tertentu. Kita diberi Allah taa'la kuasa untuk memilih. Memilih jalan yg bijak terhadap apa jua kecelakaan yg menimpa kita.

Katakan sekarang enkau down. Adakah enkau fikir lembu susu tu salah sebab buat zalim dan men-down-kan enkau? Sebenarnya enkau yg salah, sebab enkau memilih lembu susu menguasai fikiran dan emosi enkau.

Cuba kalau enkau pilih untuk bagi reaksi yg betul. Enkau pilih untuk jangan pandang belakang, bertanggungjawab untuk diri sendiri, dan terus fokus mara ke-hadapan. Adakah enkau sudah nampak apa yg enkau boleh jadi jika sentiasa buat pilihan yg betul?

Sesungguhnya, kita adalah produk kepada pilihan kita. Akhirnya kita sedar bahawa, kita bertanggungjawab terhadap semua yg berlaku kepada kita, sebab kita sendiri pilih jalan itu. Orang lain tak bentuk dan pengaruhi kita, kecuali kalau kita yg benarkan ia berlaku.


3] Pilih pemikiran rasional melebihi pemikiran emosi.

Pilihlah untuk mengambil kecelakaan ini sebagai pengajaran yg terbaik untuk kita lebih kenal diri sendiri. Bukannya ambil kecelakaan ini sebagai bencana yg merosakkan. Ambil kertas kosong, dan mula drought-in timeline & peristiwa masa enkau dengan lembu susu.

Letak semua fikiran enkau dalam rational, bukan emosi. Fikir balik macam mana sikap & respon enkau dengan dia dulu, dan macam mana semua mende tu boleh lead enkau untuk buat silap. Semak balik adakah enkau control freak? emo memanjang? Needy? atau lembu susu memang perangai gampang?

Fikirkan benda tu seolah-olah enkau trace balik diri enkau dalam suasana enkau betul-betul jujur dengan diri sendiri. Kemudian, dengan mengambil faktor pengikisan lembu susu itu berperingkat-peringkat dan memakan masa, rangka perancangan macam mana nak atasi kelemahan enkau & plan tak buat silap yg sama lagi.

Ambil list tu dan check berulang-ulang. Selalunya sentiasa enkau akan jumpe dan perasan benda baru setiap hari, dan list tu akan ingatkan enkau supaya lebih peka, bijak, dan faham dalam relationship sesama manusia. List tu juga akan bantu enkau cipta matlamat baru dan guideline enkau untuk bertindak lepas ni.


4] Pilihlah Tuhan 

Kita memang tak kan faham bagaimana merenung wajah sendiri di cermin buleh buat kita lebih sayangkan diri kita, bagaimana tengok ikan berenang dalam akuarium boleh santaikan kita.

Macam tu juga kita memang tak kan faham macamana logically perkara ringkas seperti iktikaf dalam masjid dan termenung berzikir boleh tenangkan hati kita.

Oleh itu, pilihlah Tuhan melebihi semua. Ambil peluang ni untuk lebih dekat dengan Pen-Cipta. Kalau enkau belum biasa dengan al-mathurat, istiqamahkan al-mathurat setiap hari. Sentiasa pastikan jiwa enkau di beri makan secara berterusan, Insyallah pasti jiwa kita tenang.


Akhirnya, practically hargailah siape yg menghargai enkau, stay safe & jauhi ketagihan bermain football manager & dota. gudluck
Comments
5 Comments

5 ULASAN ANDA:

a.samad jaafar said...

kihkihkih...dah jadi doktor love yg brutal plk lu, bro...
langkah demi langkah yg dihurai dgn cukup jelas dan menarik utk dikongsi bersama.. tapi susah jugak nak buat tu bro...
err..aku suka melayan kenangan..dan aku rasa best jer! jgn kutuk aku wooo...kihkihkih...

Jurnal Murahan said...

doktor love, ahhaah kelakar pun ada. akupun layan kenangan jugak, takde salahnye...

kene plak smbil layan, dengar lagu spin, hujan2 kene kopi o perghhhhh ahahah

ankeljonni said...

harharharhar...
aish... jiwang plak bro... huhuhuhu..

fatimah said...

nice one la yop!
ye,yang paling penting skali kena pilih tuhan..barulah sumenye nampak rasional dan paling penting leh senyum balik bile ingat betapa lemahnya kita nk bersedih bagai hanya sebab kehilangan si dia..
macam la bunga ni sekuntum n kumbangnya seekor..ahahah

Jurnal Murahan said...

ye encik petimah

anda saya tak risaukan sangat, sebab anda memang yg tabah ahahaha

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK