CERMIN

Setiap kali enkau bukak paper, enkau tengok gambar Najib Tun Razak ape enkau rase? Pastu enkau selak, ade pulak gamba dr. rozmey ape pulak enkau rase? [aku rasa nak pintal jambul rambut die] pastu enkau selak pulak ade lagi - gamba Maria Ozawa. Ape pulak enkau rase?

Macam mana pulak kalau muka surat seterusnya ade pulak muke enkau sendiri? malu dan rasa tak layak di papar di situ? atau enkau rasa 'wah best gile aku hahaha aku memang best nak buat macam mane..'

Kemudian enkau tutup jurnalmurahan, bangun dari PC dan berlalu ke cermin. Enkau pandang muke enkau sendiri sekali lagi. Ape enkau fikir dan rasa?

Bayangkan mamat/minah dalam cermin tu adalah individu lain. Fikirkan balik sejauh mana enkau dapat terima dia. Fikirkan balik tentang salah silap dia yg dulu. Mungkin dia pernah curik duit mak ayah dia? menfitnah sahabat baik sendiri? atau menindas yg lemah dengan penuh angkuh?





abe, always calm..
There's something wonderful about Abe, he always calm





Manusia normal akan sering menyampah diri sendiri. Bila enkau pandang wajah enkau di cermin, enkau tak mampu tentang matanya lama-lama. Enkau rasa marah dengan habit buruk enkau yg tak buleh dikikis, rasa putus asa dengan impian sepanjang hayat yg tak pernah berhasil, dan malu dengan ke-kejian yg enkau terlanjur.

Perlu enkau maklum bahawa itu adalah NORMAL. Kerana memang begitulah sikap manusia. Manusia lebih tertumpu kepada satu titik 'hitam' dalam satu kertas yg 'putih', dan rasa keji kepada taik lebih besar dari selesa kepada minyak wangi.




Mulai sekarang mari kita ubah semua itu. Semua itu hanya membunuh enkau, melambatkan perjalanan enkau dan memalapkan semangat enkau. Dan semua ini buleh dibantu dengan penggunaan cermin yg betul.



Cermin adalah satu alat untuk enkau berurusan secara direct dengan konflik dalaman diri enkau. Apa yg enkau perlu buat adalah membayangkan orang di dalam cermin bila enkau di situ adalah - orang yg paling enkau hormat, kagum dan patuh.

Kalau enkau dilanda malas, pandang dicermin dan bayangkan mamat/minah didalam tu ketua yg paling tegas yg enkau pernah kenal, orang yg enkau paling takut. Buat 'dia' push enkau untuk terus siapkan keja. Timbulkan perasaan enkau tak mahu dah dia hampa dan fed-up dengan enkau.

Kalau enkau dilanda sedih, pandang dicermin dan bayangkan mamat/minah didalam tu orang yg paling sayangkan enkau, paling pedulikan enkau, paling perihatin tentang enkau. Luahkan dekat dia hati ke hati, bukan mulut ke mulut. Aku tak nak enkau nampak gile cakap sensorang.

Kalau enkau di-hanyut seronok dan selesa, pandang dicermin dan bayangkan mamat/minah didalam tu sebagai orang yg me-nyemak realiti sebenar enkau sekarang. Tanya dia adakah enkau sebenarnya sudah berjaya merubah nasib diri/keluarga? adakah enkau telah capai segala idaman enkau? adakah enkau telah bentuk sikap yg enkau nak?

Kalau enkau dilanda putus asa, pandang dicermin dan bayangkan mamat/minah didalam tu ketua yg paling berjaya yg enkau pernah kenal, orang yg enkau paling hormat. Tak ada orang lain dah yg enkau perlu paut pertolongan selain dari dia yg didalam cermin tu, dan pandanglah dia sebagai orang yg memberi inspirasi kepada enkau.



Jadi mulai sekarang start maafkan diri enkau dan jadikan 'dia' pembantu enkau. Pastikan dia adalah ketua enkau, perihatin dekat enkau, sedarkan situasi sebenar enkau, tegas dengan enkau, semangatkan enkau, percaya dan tak pandang rendah dekat enkau.

Celik mata bangun tidur terus semak keadaan 'dia'. Set matlamat hari ini, biar dia tengok mata enkau dengan tegas, dan terus bekerja selesaikan matlamat yg di-set tadi.



Semoga kita lebih tumbuh berdikari dan perolehi 'diri' yg kita idam-idam kan.



.
Comments
3 Comments

3 ULASAN ANDA:

fatimah said...

Thanx yop! aku suka entry ni!
Yeahh!! Bersemangat!!! ;)

eleanor said...

S.U.K.A~!

Jurnal Murahan said...

@ fatimah : aku baru lepas ber-cermin, tahniah rambut aku lurus tanpa kesan helmet

@ eleanor : tenkiu eleanor ;-)

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK