MERUNGUT

Dulu masa aku duduk bawah, aku selalu dengar pekerja sekeliling kutuk-kutuk bos. Kiranya deme boleh amik masa selama berjam-jam hanya untuk mengata tentang kelemahan & salah bos mereka sahaja.

Ia jadi macam satu sesi luahan hati antara pekerja yg paling popular pada waktu bos tiada. Bunyi-nye dari jauh macam tengelam-tengelam timbul. Bunyi bisik-bisik, diselang dengan "ade ke dia &*^%$!!!" yg kuat.

Tapi kalau bunyi kaum ibu tengah kumpul-kumpul dalam bulatan selak buku avon tu kita kenal, beza sikit. Bisik-bisik je, tampar-tampar sikit pastu gelak kuat. Aku tau, tengah seronok pilih coli dalam buku avon la tu.

Pada masa tu aku takdelah pulak join, cuma aku suke mendengar & senyum. Aku di situ kerana aku nampak bila kita join sesi mengeluh & menuding jari begitu, kita menjadi lebih rapat & membina kepercayaan sesama ahli-kutuk-mengutuk.

Bukanlah bermaksud di sini aku join sekali pilih bra dalam buku avon, itu di perenggan lain.





Sekarang bila aku duduk di posisi lain, aku masih dengar lagi orang kutuk bos. Cuma kali ini member aku yg kene - bos deme.

Masa sekolah aku selalu dengar kawan-kawan tak puas hati dengan cara guru. Cikgu tu straight sangat lah, skema lah, tak patut-lah...

Masa universiti selalu aku dengar ramai yg kutuk lecturer. Lecturer tak betul lah, asignment gile lah, marking tak kesian budak lah...

Masa ber-sosial pulak aku selalu dengar orang kutuk pasangan masing-masing. Laki aku boroi lah, bini aku mengade-ngade lah, mak mentua aku cerewet lah...

Masa dalam tandas pulak aku selalu dengar mamat sebelah tandas mengeluh seksa nak teran lah, terlepas rokok lah, ape lah. Ok ini tiada kene mengena...





Aku sendiri tak tahu sejauh mana dengan mengeluh tentang sikap & kelemahan orang lain boleh menyelesaikan masalah. Contoh, kalau enkau asyik mengeluh bos teruk sesama kawan-kawan, adakah sikap bos enkau akan berubah?

Samada kita suka atau tidak, sampai bila pun kita akan selalu bertemu orang yg menyusahkan kita silih berganti. Dalam masa itu adakah kita akan selamanya mengeluh & merungut ?

Apabila kita selalu begitu, kita sebenar-nya membiarkan kelemahan orang lain menjadi penentu ke-tenang-an hati kita. Dalam erti lain, kita benar-kan individu teruk itu menguasi hidup kita.

Bayangkan sekira-nya hari enkau dipenuhi dengan tekanan kerana sikap buruk orang lain. Ya, memang bos enkau panas baran, bini enkau kepale angin & driver perempuan depan kereta enkau pandu slow gile.

Tapi macamana kalau kita pilih, pilih untuk tidak benarkan kelemahan orang lain kuasai emosi kita. Pilih untuk fokus kepada selesaikan masalah melalui RASIONAL: set strategi & ambil tindakan. Bukan-nya melalui EMOSI : mengadu domba & moody-moody.





Bukanlah di sini aku kata aku bagus, tapi aku rasa kasihan. Kerana setiap hari mereka tertekan dek sikap buruk orang lain. Aku fikir dunia ini masih banyak perkara yg indah & perlu dinikmati.

Dan apabila kita asyik mengadu begitu, kita jadi semacam virus yg pengaruhi orang lain. Dan ia merebak macam panau yg merosak-kan seluruh badan. Akhir-nya kita masih tak boleh buat apa & kitaran tu terus berulang di tempat lain kita masuki.




Ada sesuatu yg boleh kita teladani dari kaum ibu yg sedang pilih bra & coli di dalam katalog avon. Mereka berkumpul dalam bulatan membawa bersama segala masalah dengan suami, anak-anak dan tempat kerja di dalam kepala mereka.

Tapi mereka tak mengeluh , sebaliknya nikmati bersama masa yg mereka ada. Mereka bertepuk tampar, gelak ketawa dan bisik-bisik senyum. Menuding jari aku nak itu, aku suke ini. Mereka menikmati saat itu, menikmati hidup.

Dan apabila mereka pulang, mereka tempuhi dan berdepan dengan suami mereka, anak-anak mereka, bos mereka, dengan berani. Mereka tak benarkan kelemahan sikap orang lain pengaruhi kebahagiaan mereka.





Sungguh banyak lagi keindahan selain dari apa yg ditayangkan dalam katalog avon di dalam dunia ini. Berbaloikah ia dimusnahkan kerana frust kita dengan keburukan sikap orang lain?




.
Comments
4 Comments

4 ULASAN ANDA:

Akmal Isa said...

Good post bro! Manusie ni suke menuding jari aje... kdg2 mslh tu dari diri seniri.. tapi nk cari/letak salah kt org laen... Merungut satu care yg mudah tuk meng-interpretasi-kan keadaan yg dihadapi... *kdg2 buhsan gak dgr org merungut. wp kdg2 diri seniri pon merungut.. haha...*

jurnal murahan said...

@ akmal isa

haha betul2. tengah nak sedap makan nasi dia sibuk nak merungut itu ini, komplen itu ini, spoil betul haha



thanks akmal isa singgah di JM

محمد زهراوي said...

uhuh! merungut. kadang2 best dgq org merungut. seakan diri saja yg betol. rungut, rumput. terkadang trdgr, rungutan yg berbaur takabbur, itu perkara dibenci Tuhan. Nauzubillah

jurnal murahan said...

@ pakcaq

ha sungguh,aku setuju. Selalu rungut tu macam berbau takbur, seolah semua-nya dia betul. Kadang-kadang sehingga mendabik dada.

Aku setuju

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

Email enkau untuk updated-post

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK