PEMOTONGAN

Jurnal kali ini tentang kucing aku sahaja..



Rumah aku ada kucing. Jantan dan betina, yeop dan yong namenye. Yang jantan-nye yeop. Dema kecik lagi, adela dalam setahun. Aku tak minat bela kucing, bapak aku la beria suke sangat kucing, ntah ape bende yg best aku pun tak tau.

Yeop ni aku rasa nak hentak je tiap-tiap hari. Sebab dia ada satu tabiat - hyperaktif & suke potong jalan aku.

Asal aku jalan je, yeop datang pintas kaki depan aku, macam kereta lepas potong enkau, terus cilok masuk lorong tak bagi signal.

Sakit hati beb, mane aku jalan mesti dia potong. Segala hormon hyperaktif dia tiap hari habis dekat potong jalan aku je. Aku sampai susah nak jalan takut terpijak.

Pulak tu tengah malam suke naik katil aku himpit tido sekali. Terkejut beruk aku malam tu, apebende gesel-gesel ingat hantu ke ape. Pang aku ter-tampar, terus dia tido kat sofa.

Satu hari aku tengah dok hati-hati jalan tu takut tiba-tiba dia potong jalan aku. Elok aku jalan je, tup dia potong tak bagi signal, dah terpijak.

Terjenket-jenket dia sebab aku pijak kaki dia, kuat pulak tu. Dah aku rasa kesian pulak. Tapi dalam hati best jugak rase SIKIT, padan muke enkau ahahaha tu la, tegedik-gedik lagi.

Satu hari yeop jatuh sakit. Makan tak nak, tak aktif dah. Duduk tersadai, terbaring sepanjang hari.

Akupun rasa lapang la sikit, sebab tak de dah kucing nak kacau aku jalan. Aku pun jalan dengan tenang berlari riang dalam rumah.



-0184-2
Aku dan saudara izwan misai. Agak bestpren



Tapi lama-lama, aku rindu pulak potong-potong tu. Rindu pulak hyperaktif dia main kat kaki. Akupun mula risau, bila la nak baik kucing ni.

2 hari, 3 hari, tak baik-baik lagi..

Aishhh mengelabah ayam aku jadi. Kucing ni nak mati ke. Alamak aku tak boleh handle stress kalau dia mati gini.

Tapi atas nasihat orang lama, aku mandikan kucing tu. Deme cakap buleh sembuh. Akupun mandikan dia dengan, haishhh lain sikit la perasaan dan gayanya - mandikan dia dengan harapan tinggi semoga dia cepat sembuh.

Esok tu dia semakin sehat dan terus sehat, meng-gila balik potong jalan aku. Aku happy pulak, tak marah dah, siap main aci ligan pulak dengan dia.

Malam tu dia naik tilam tidor kat kaki. Terkejut beruk aku, tapi aku tak lempang macam dulu, malah tarik dia letak kat perut, kasi haba sikit.

Pastu aku rasa tenang...





Jelaslah di sini kadang-kadang aku sangat emo dengan kucingku.



.


Comments
0 Comments

0 ULASAN ANDA:

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK