KEMATANGAN

Satu malam aku duduk dan fikir, definisi kematangan. Matang dalam perhubungan sesama manusia. Tak kira la dengan bos ke, kenkawan ke, pasangan ke.
Aku amik paper dan rangka beberapa ceklist.

Mungkin ini membantu:


-0961-2
Jalan-jalan kehidupan [picture taken at sentul park]




1] Jangan harap pasangan / orang lain berubah. BELAJAR menerima dan macam mana nak hidup dengan dia. Kalau tak buleh itu, blah cari orang lain.


2] Jangan jauhi pergaduhan atau salah faham. Hanya kerana nak jaga hati, enkau makan hati. Itu tak baik untuk jangka masa panjang.


Bersemuka dengan masalah bersama, bincang dan capai solusi tanpa libatkan segala bentuk emosi pada masa tu. Pastikan perbincangan berasaskan pemahaman dan rasional sahaja, bukan respon emosi seperti marah, merajuk, sayang, happy dan sebagainya.


3] Bertanggungjawab terhadap kebahagiaan enkau. Jangan harap ibu ayah/ pakwe makwe/ orang lain akan tolong fikirkan tentang tu untuk enkau.


4] Belajar kuasai emosi sendiri. Enkau bertanggungjawab terhadap emosi enkau, dan jangan biarkan orang lain yg kontrol emosi enkau.


Walaupun yg kontrol emosi itu adalah pengalaman buruk lepas, jangan benarkan ia kuasai enkau pada masa sekarang.


5] Buang perasaan untuk selalu betul. Mengaku salah untuk kebodohan kecil tanda enkau mahu belajar dan sentiasa tumbuh matang.


6] Bagi pendapat yg TAK menunjukkan dia salah dan enkau betul. Kalau masih nak tunjuk yg dia tak best dan enkau best, walaupun bagi-tahu dengan sopan & lemah lembut, itu masih tetap tak best.


Kerana semua orang boleh berfikir sendiri, dan perlukan masa untuk berubah. Jadilah neutral dalam pendapat enkau.








Ternyata ceklist aku menunjukkan aku masih belum matang...hampeh




.
Comments
0 Comments

0 ULASAN ANDA:

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK