JENIS KAWAN

Kawan yg kenal semua orang

Ini adalah member enkau yang paling cool. Kalau enkau naik motor dengan dia, enkau akan nampak kurang cool, sebab semua orang yg berselisih tengah jalan akan 'woooo..mane?' dia sahaja. Enkau mungkin agak malas keluar makan dengan dia, sebab terpaksa bersalam dengan ramai kawan dia yg terserempak di kedai makan.

Kalau enkau cerita ape-ape sikit mesti dia kenal siape dalam cerite tu. Kalau nak cari orang enkau mesti selalu tanye dia. Nak mengumpat kene control, sebab entah-entah tu member dia jugak. Dia juga selalu jadi orang tengah kalau ada tak puas hati mende.

Tapi semua kawan-kawan dia akan jarang lepak dengan dia lama-lama. Sebab bila dah kenal ramai orang, dia selalu melompat-lompat dari group ke group lain. Dari geng klate ke geng moto, ke geng bapok, ke geng skema, dan ke geng gadis-gadis.

Mungkin enkau rasa hidup dia sunyi sebab dia tak de bestfriend, kerana sentiasa dengan semua orang. Tapi agak silap di situ, sebab yg jenis ni selalu berdikari. Dia sentiasa akan berpengaruh dan buat geng kemana pun dia pergi.

Dan kawan yg kenal semua orang enkau adalah mohd/nur _________


Kawan alam siber

Hampir 70% seharian matanya buntang depan pc. Kalau bukak fb mesti die ada. Elok baru nak ajak die bersosial tapi dia da terlena di tilam, tu mesti sebab internet tengah slow atau pc hang.

Level of privacy adalah tinggi. Suke duduk diam-diam dalam bilik, dan secara asasnya tak peduli apa-ke-jadah pun yg berlaku disekeliling. Tapi berita dunia & propaganda internet [politik & hiburan terkini] dia tahu semua sebab alam siber tiada sempadan.

Ketawe yg selalu enkau share dengan dia adalah, bila tibe-tibe enkau dengar dia ketawa dari dalam bilik sorang-sorang, itupun sebab member online dia buat lawak.

Kalau enkau menyampah dengan die, enkau boleh lumpuhkan hidup dia hanya dengan letak magnet di monitor pc die atau larikan modem internet. Ataupun menyamar sebagai awek cun korea & add dia dekat fb, pastu tekemut-kemut tahan gelak masa die megah cerita dia reject awek cun korea ajak date.

Dan kawan alam siber enkau adalah mohd/nur _________


Kawan mat knowledge

Kalau enkau sedang group sembang dengan member enkau yg jenis macam ni, memang enkau akan rasa macam seketul bantal di depan speaker, tugas enkau hanya menyerap bunyi.

Selalu dia ada banyak idea untuk mempelbagaikan juah-nya. Walau macamana pelik pun cerita yg enkau bawak untuk entertain group enkau, mesti dia buleh reply. Tu yg tensen tu.

Kawan mat knowledge mudah dikesan dengan penanda-wacana yg sering digunakan untuk menyambung-nyambung ceritanya supaya lagi best. Contohnya, di akhir ceritanya [yg kita rasa macam dah nak abis] dia selalu akan sambung dengan 'pastu, tambahan pula, malah' & lain-lain.

Sampai satu tahap enkau akan rasa 'apesal semua mende dia tahu ni' dan enkau akan start tanya soalan bodoh-bodoh just nak test dia, seperti:

'Enkau tengok tak dragonball semalam [dragonball dah tamat]?'
'Enkau sure ke, aku rasa E=Mc parallel dengan y=mx+c [soalan educated]'?
'1 kilogram lembu dengan 1 kilogram boxer mana lagi berat [soalan KBKK]?'

Elok-elok enkau baru rasa best sebab muke die blur tak boleh jawab, terus dia cakap :

'hmmm...aku tak sure, tapi membe aku ade sorang pandai gile matematik, die mesti tau y=mx+c bla bla bla bla'

Tengok, dia mesti nak nampak menang punye dan cari alternative dengan execute 'member aku bla bla' atau 'member kepada member aku bla bla'

Dan kawan mat knowledge enkau adalah mohd/nur _________


Kawan si pelik

Si pelik merujuk kepada individu yg boleh membuatkan enkau terdetik dalam hati 'huh? pelik gile'. Tapi pada masa yg sama enkau tak buleh lari dari dia sebab mungkin enkau se-roomate, kerja sama-sama atau even majikan enkau sendiri.

Kepelikan pulak pelbagai, contohnya lelaki yg pakai sapu tangan untuk lap hingus, selalu pinjam berus gigi member, sangat happy buat lawak tak munasabah , laki yg pergi keje pakai payung pink, bile cakap muke skema tanpa impression, atau pun emo-manjang-supersensitive.

Ini sangat berbeza dengan si pelik Rangga Sastrowodoyo (ada apa dengan  cinta) yg pelik suke sensorang, tapi oleh kerana die hensem macho, masyarakat akan group-kan dia di bawah term 'unique'.

Tapi kalau Rangga tu muke jamban, dia tergolong dalam si pelik.

Karakter si pelik adalah dia tak merasa pelik membuat perkara peliknya itu. Muke die tengin je masa buat pelik-pelik. Kalau enkau terlupe name die, enkau akan sebut ke-pelikan dia 'alah..mamat yg tak malu korek hidung tengah ramai tu' dan disambung dengan 'eh pelik ah dia tu'.

Kalau enkau baik, enkau akan terus-terang dengan dia yg perbuatannya tu pelik, jadi dia tak memalukan diri sendiri. Dan perbuatan pelik dia tu akan bagi pengajaran dekat enkau supaya enkau tahu 'itu adalah pelik' dan tak tiru benda yg sama.

Tapi kalau enkau kekurangan bahan nak bahan orang, inilah peluang enkau. oh yeah!


Dan kawan si pelik enkau adalah mohd/nur _________
Comments
2 Comments

2 ULASAN ANDA:

a.samad jaafar said...

aku ada kawan jenis satu dan terlast tu..kawan aku jenis satu, sebijik due mcm enkau citer JM.. kawan aku yg terlast plk, err..aku malas nk citer sebab dia ada kat sepital ipoh la ni ..nak dioperate palenye.. ada air takung2 kat palenye.. lebih kurang air naik ke pale la.. tu la degil..soh kawin x nak..


Dan kawan si satu dan si last enkau adalah mohd/nur _________ kihkihkih..

Jurnal Murahan said...

ish ish ish, air da bertakung bahaye tu, ni aku rase nak kawin cepat ahahaha lebih baik kawin daripada buat orang

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK