SEKALI MELEPAS DA...III

-1426
Our night joy in Melaka

Ini adalah lanjutan dari sekali melepas daaa, jadi ambil masa tuan-tuan / puan-puan untuk memahami yg pertama dulu. Jurnal di bawah topik ini sesuai di amalkan lelaki & wanita. Tiada diskriminasi / manipulasi gender di sini. Jangan risau, telah di aplikasikan & berjaya di ladang.









Setelah aku semak silibus pengajaran & pembelajaran aku ni, ternyata ada tunggang tebalik sikit. Aku terpaksa skip sekejap bahagian Pembuka Kata kerana perlu diselang dengan tajuk yg lebih utama, supaya lebih senang di faham.


Here we go..




Sebelum kita mengenakan Pembuka Kata, kita perlu mengetahui beberapa faktor-faktor penting yg menentukan kejayaan atau kegampangan cubaan mengatal kita:


1] Pencelahan & Tak sempat
2] Terus buat
3] Vokal
4} Gaya


1.1] Pencelahan


Matlamat kita adalah untuk MENCELAH dengan jayanya. Kita kan sedang mencelah. Ini bermakna orang tu sedang ada urusan. Walaupun dia duduk termenung situ boring tengok jam, itu juga di kira urusan. Walaupun dia duduk dekat tempat open tunggu ntah sape-sape try approach dia, itu juga di kira urusan.


Dalam pencelahan jangan sopan-sopan sangat. Kena mencelah dengan TEGAS & TIBA-TIBA. Kalau kita mencelah dengan penuh kesopanan & lemah lembut, nampak sangat kita nak approach. Ingat pesan aku, JANGAN tunjukkan minat. Jadikan ia normal & seolah-olah TANPA dirancang.


Gunakan perkataan:


Hey : Ini gesaan yg tegas, tapi dengan tone suare yg betul. Hey buleh digunakan dengan kepada semua, kurang formal tapi berkesan.


Eh jap.. : Aku sarankan penggunaan 'eh jap..' kerana ia lebih sesuai & berkuasa.

Eh jap adalah kata lembut untuk 'berhenti!', yg mana sesuai untuk hentikan abang comel yg tengah jalan atau khusyuk buat sesuatu. Eh jap akan buat enkau nampak innocent, ikhlas, serious, dan yakin lebih dari 'Hey'.

Tapi, kalau buleh abaikan penggunaan ini:



'Excuse me' atau 'nak tanya sikit boleh' atau 'maafkan saya': Perlakuan sopan begini kurang kick-ass sebenarnya. Memanglah ia betul dari sudut tata-norma budaya, tapi bila kita lancarkan perkataan sebegitu, kita MEMINTA IZIN dia untuk respon.


Bila meminta, kebarangkalian untuk TAK bagi izin tu tinggi, jadi tak payahlah minta. Lagipun bila sopan, mamat/minah cun tu akan kesan MINAT kita dekat dia, hal itu sangatlah tak awesome.


1.2] Tak sempat


Bayangkan enkau mamat hensem. Enkau dah la nak tekucil, mengelabah ayam enkau cari toilet. Tiba-tiba ada minah mane pulak balun 'eh jap' dekat enkau. Mau je tekucil jugak dalam handbag minah ni.


Point aku adalah, semua orang ada urusan. Penting ke tak penting urusan dia, itu bagi kita - NOMBOR DUA. Kita penyerang sekarang, kena agresif, TAPI, bijak.


Bagi dia keselesaan awal sebelum enkau serang. Dengan itu, keluarkan ayat yg merujuk kepada enkau PUN TAK SEMPAT jugak nak borak dengan dia, enkau pun nak cepat, nak SEKEJAP sahaja.


Dengan itu dia akan FOKUS dekat ayat awal enkau & tak rasa terancam nak melayan enkau lama-lama, sebab enkau cakap enkau nak cepat. Kalau tak, dah la dia nak terberak, enkau pulak gaya nak borak LAMA dengan dia, mau handbag enkau jadi bekas dia _________ [isi tempat kosong]


contoh:
"eh sekejap, saya pun tak buleh lama ni tapi.."
"stop, kejap eh, cane ek kalau.."
"Nanti, sy cuma nak tanya..."

Lepas tu kasi la lawak bodoh enkau bagi dia seronok, bagi dia hanyut, bagi dia terlupa SEKEJAP matlamat asal dia. Yg penting PENERIMAAN AWAL dia dekat enkau tu dalam keadaan dia RELA, sebab enkau dah bagi tau dia enkau nak sekejap saja.


2] Terus Buat.


Wajib tanamkan sikap terus buat tanpa fikir-fikir dah. Kalau enkau lengah-lengah nak terus pergi 'Pembuka kata' dia LEBIH dari 5 saat, selalunya enkau TAK kan buat.


aku ulang, TAK kan buat.


Lebih dari 5 saat, segala kemungkinan negatif akan muncul dalam kepala enkau. Seram sejuk telur kecut semua datang. Mula fikir dua tiga kali, yg akhirnya, menjurus kepada "Sekali Melepas Daaa..."


3] Vokal


Yang lelaki sila Jalaluddin Hassan-kan suare enkau se-Jalaluddin Hasan mungkin. Tak susah, enkau kena banyak praktis aja.


Ok sekarang, amik tapak tangan enkau, tekapkan di bontot enkau. Keluarkan suare bass enkau. Ok mula sekarang aku nak dengar..


Dah buat?


Apa ke-biol-nya enkau, HAHHAHA dekat bontot nak buat ape bang. Ni, sini, letak dekat dada enkau. Bila enkau cakap dalam Bass, check dada enkau ada vibrate tak. Suara bass punca dari dalam dada bawah anak tekak. Kalau enkau buat dengan betul, dekat situ enkau rasa vibrate sikit dengan tapak tangan enkau.


Yg perempuan, aku tak tau nak buat cane. Aku selalu cuba perempuankan suare aku, tapi jadi macam bapok. Enkau eksperimen la sendirik. Cakap aje lah lemah lembut, laki mana pun selesa. Senang.


Sila bercakap dengan KUAT. Kuat bukan menempik, kuat tu jelas. Cakap kuat simbol enkau yakin, easy-going & FUN person. Kalau cara enkau betul pun tapi vokal enkau terkemut-kemut sape pun susah nak bagi perhatian dekat enkau.


Selalunya kita TAK perasan sebab kita nervous masa tu, jadi ingat, CAKAP KUAT.


4] Gaya


Datang dari arah sisi atau mana-mana arah BUKAN dari depan dia. Selalunya kita akan mula ber'sedia' kepada negatif bila ada orang yg tak dikenali datang terus dari depan.


Macam tu jugak bila borak, dada enkau menghadap ke lain, atau senget sikit. JANGAN direct terus dada ke dada. Ini penting supaya pandangan dia terhadap enkau sebagai orang asing lebih selesa. Jadi ingat:


Mata direct ke mata tapi dada menghala lain.


Berdiri santai, tegapkan dada enkau. Laki perempuan tak kira, tegapkan dada. Point-out dada enkau. Bukan enkau nak mengatal tayang dada leper enkau tu, tapi enkau perlu nampak kuat & confident, BUKAN si tua yg bongkok sabut.


Jaga JARAK enkau dengan dia. Berdiri di jarak sederhana, jangan ceroboh ruang privasi orang tu. Ini sangat penting aku tekan tekan tekan tekan tekankan. Sebab selalu kita ter-over confident. Aku dah kena dah, orang tu siap peluk handbag dia takut ingat aku nak peluk dia.


Pasal jarak nak rapat tu jangan risau. Bila dia dah seronok dengan enkau, tengah-tengah gelak tu dia TAK sedar dia dah melangkah selangkah dua makin dekat kepada enkau.

SENYUM lah. Kita mesti nampak FUN & EASY GOING. Jadi mesti senyum. Langkah kita yg agresif wajib di alas dengan senyum. Kalau tak senyum, kita nampak tawar & tak cukup praktis. Senyum dalam setiap borak kita, jangan stresskan dia dengan keadaan kita yg skrg tengah stress nak approach dia.



Last sekali, JANGAN TONGGEK-kan bontot. Bila dada tegap, selalu bontot ter-tonggek. Kalau enkau ter-toggek, orang lain dari belakang geram pulak nak sepak bontot enkau. Adoi nak tergelak aku. Tapi betul, tak caya enkau test kat cermin.

Kecuali kalau enkau memang tonggek, beta maafkan.





bersambung ke 'pembuka bicara' ...
Comments
0 Comments

0 ULASAN ANDA:

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK