SWEETALKER [EDISI II]

-5700
Sepupuku fazli. Aku sayang dia sebab dia mengingatkan zaman
kanak-kanak aku yg liar & bebas




Aku rasa nak meng-highlight bende ni lebih dalam supaya senang enkau aplikasikan dalam real-life. Jurnal kali ini adalah lanjutan dari sweetalker edisi yg pertama.

Jadi, mari mulakan.



Adalah menjadi perkara normal untuk semua orang bersikap dingin bila di tanya persoalan yg melibatkan privasi. Sebab, enkau belum lagi close dengan dia.

Level enkau baru SELESA [selepas enjoy dengan lawak-lawak gampang enkau], bukan close. Enkau hanyalah mamat mane ntah tibe-tibe nak menyendel.



Semua orang pun akan mula-mula "pehal dia ni tiba-tiba nak masuk hidup aku?". Itu NORMAL, jangan makan hati. Jadi, matlamat enkau adalah untuk menukar ayat tu kepada "awak, terima kasih datang dalam hidup saya"


Untuk mengatasi sikap dingin mangsa enkau ni, enkau mula-mula kena banyak cakap, lead your spectator. Tapi di akhir, enkau hanya perlu mendengar & faham, macam aku cerita sebelum ni.


LEAD YOUR SPECTATOR


Katakan enkau SUDAH pun buat dia selesa dengan enkau, enkau pun nak initiate sweetalking enkau. Jadi enkau pun mula bertanya soalan yg melibatkan 3 topik asas [rujuk edisi 1]. Adalah menjadi NORMAL untuk dia reply pendek macam nak taknak a.k.a gampang, seperti:

"ye kot, entahla, mugkin, tak sure, eh aku tumbuk enkau kang, mama juwie gile enkau"



Jadi, enkau perlu kenalpasti respon gampang tu tergolong dalam YA atau TAK atau MUNGKIN. Contoh, ye kot = YA, rasenye = YA, etc. Selepas tu, hala ulasan enkau mengikut TURUTAN ini:


  • Cuba untuk membuat mangsa enkau bersetuju atau YA.
  • Cube untuk tukarkan TAK kepada MUNGKIN
  • Cube untuk tukarkan MUNGKIN kepada YA


JANGAN terus lompat dari TAK enkau terus pangkah dengan YA menggunakan perkataan memangkah yg direct, seperti TAPI. Suma orang pun akan bersikap defensive. Jadi, hala dengan MUNGKIN kemudian menjurus ke YA.


Ketiga-tiga matlamat penukaran di atas perlu dibantu dengan beberapa kata kunci untuk membantu menghala pandangan mangsa enkau jauh lebih sesat. Gunakan KOMBINASI kata kunci yg membuatkan mangsa enkau berfikir 2 kali, contoh:


1] Enkau tau tak sebenarnya...
2] Boleh...
3] Selalunya...
4] Kadang-kadang...
5] Lebih kepada...
6] Sedarkah / tahukan / enkau...

Ok sekarang, aku bagi contoh dalam real-life yg dah berjaya diaplikasikan. Kaji macam mana nak twist kepala otak mangsa enkau dan tengok apa perkataan yg diguna. Sambil tu perhatikan respon awal yg dingin & macam mana nak gunakan 3 topik tu untuk excited kan dia:




[tengah-tengah gelak & selesa dengan enkau]



" aku rasa laen macam la tengok mata enkau. ade yg tak kena ke dalam relationship enkau?" [masuk 3 topik utama - relationship]

" ye ke? aku tak taula. ade ke?" [kenalpasti ya/tidak/mungkin. ini adalah YA]



" Iye, dan itu bukan maksud aku nak nakutkan enkau ke amende. Aku cume fikir enkau ada perasan/ tahu apa-apa yg tak kena dekat salah satu relationship enkau dengan sapa-sapa pun"
[untuk YA, support dengan YA dan bina lagi dengan DAN. Pastu gunakan kata kunci]

"hmm aku rasa ada la kot.." [ini adalah YA]



" Ha, dan aku rasa, ini mesti ada kaitan dengan kesihatan dalaman enkau" [support ya dengan YA & DAN, masuk pulak topik kesihatan]

" hmm aku tak paham la ape enkau cakap" [respon TAK]



" mungkin enkau tau yang kesihatan dalaman macam ketenangan fikiran tu akan effect orang lain jugak dalam semua pun" [respon TAK lapik dengan MUNGKIN]

" ha, betul tu"



" ha, dan ini bekait tentang sedalam mana penerimaan enkau terhadap diri enkau sendiri. Tahukan enkau kalau enkau selesa dengan diri enkau, enkau selesa dengan semua orang?" [respon YA, reply dengan YA dan bina lagi dengan DAN]

" ya aku tau, tu masalah aku dari dulu lagi"



" ya, dan enkau ada kuasa untuk ubah semua tu!" [cerobohi diri dia lebih dalam lagi]

" Iye? macam mana?" [excitement / penerimaan awal]



kemudian enkau lompat pulak ke topik harta & repeat ke-tiga topik tu selama & sedalam mugkin.


Bila dia SUDAH mula tak bersikap dingin, biarkan dia bercakap. Masa ini kerja enkau relax, dengar & respon sahaja. Lepas tu enkau dan dia dah pasti rapat, sebab dia dah kongsi personal / privacy value dia dekat enkau. Lepas tu dia dah tak kesah nak belanje enkau makan atau naikkan pangkat enkau atau jadi awek enkau.


Begitulah cara-caranya macam mana nak close dengan orang yg enkau nak dalam masa yg singkat. Harap aku membantu

Comments
0 Comments

0 ULASAN ANDA:

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK