SEKALI MELEPAS DA...


-2023
Karnival lompat tilam, melaka.

Semua orang nak pasangan hidup yg baik-baik, bijak-bijak, soleh / solehah & cantik / hensem kan. Enkau tak nak? tipulah. Fitrah manusia sentiasa inginkan yg terbaik. Yang terbaik untuk teman jage makan minum enkau sampai, sampai? sampai?

sampai enkau tua & mati.



Jadi benda ni kita cerewet sikit, sebab ia kesan jangka panjang. Kalau laki enkau pengotor, sampai tua la enkau hidup dengan orang pengotor. Untuk yg masih bujang, kita ada pilihan. Kita layak memilih orang terbaik untuk hidup kita & zuriat kita.


Percaya atau tak, orang terbaik, yg kena dengan CITA RASA KITA sentiasa lalu lalang depan kita. Dalam satu kumpulan, mesti ada sorang awek cun yg tudung labuh perangai baik gile, yg enkau tengok, "ah aku nak buat bini ah". Dalam sekumpulan, mesti ada mamat yg terbaik untuk enkau yg buat enkau fikir "ah, kalaula dia ni jadi laki aku.."


Malangnya, hanya kerana dia orang asing yg enkau tak kenal, enkau hanya memandang lalu berlalu pergi.

Sekali melepas Daaa...

Tapi pandai,,,enkaupun pujuk diri dengan alasan gemilang:



"takpelah, ramai lagi kot"
"hmm,, aku pun bukannya best sangat, tak layak pon"
"alah, facebook ade kot. letak ajelah gamba aku yg cantik-cantik, ahaks!"
Kalau kita nak lapik dengan EGO yg terhormat, "tak kan aku nak terhegeh-hegeh pulak".


Akhirnya kita hilang peluang untuk mencuba, & hapuskan impian hidup kita sendiri. Hanya kerana kita:


TAK MENCUBA UNTUK MENGENALI DIA.


Jadi jurnal kali ini untuk orang yang apabila terjumpa dengan "lelaki/perempuan impiannya", ia mengalami simptom di bawah:


1] Serta merta seram sejuk telor masuk dalam
2] Kontrol macho, maintain ayu, dan "tolongla nampak aku"
3] Tiba-tiba tengkuk jadi lembik bercakap dgn lelaki / perempuan. Padehal dengan member bukan main samseng.
4] Mengelabah ayam tak tentu pasal, tegagap-gagap garu belakang kepala berulang-ulang


THE MINDSET


Ini pertarungan dalaman normal yg semua orang ada, & kalau enkau berjaya dalam pertarungan emosi enkau sendiri, enkau paling cemerlang & berbeza dari semua orang. Mula yakinkan diri enkau bahawa enkau:


Berhak untuk berjuang mendapatkan yg terbaik dalam hidup.


Memangla muke enkau pecah, perut melebeh, tak pandai, gagap, jongang, bile enkau duduk enkau tark-tarik baju sebab lemak perut enkau dah kepit baju tu. Jadi? tu je alasan enkau untuk tak mencuba?


HENTIKAN TU!


Tu lah alasan yg kita guna dari dulu untuk TAK perjuangkan impian kita, sebaliknya duduk selesa dalam comfort zone. Jadi, ubah mindset & start buat sesuatu untuk impian peribadi.

Kalau lepas ni enkau fail, dah memang jodoh enkau macam tu, sekurang-kurangnya enkau da berjuang sehabis baik & enkau tak rasa malu dengan diri enkau di kemudian hari.



TAKUT KEHILANGAN


Bayangkan satu hari enkau dekat perpustakaan. Tengah cari buku tiba-tiba enkau perasan ada mamat/awek cun dekat sebelah enkau. Enkau pun tersentak "Haaa, ni lah orang aku cari".

Enkau amik langkah, pastu stop, patah balik, masuk tangan dalam poket garu peha kepala tunggu jap, pura-pura selak buku, "halamak, cane ni nak buat ape ni", peluh meleleh, start gatal sana sini,,,



Pastu tak lama die pun blah, enkau melopong.


Situasi ini juga SAMA bila orang suruh enkau bagi ucapan atas pentas. Kita selalu "tak nak lah, aku tak reti". Padehal cakap pandai dengan kawan-kawan bukan main kuat enkau kencing sampai pecah mozek. Semuanya kerana kita tak nak keluar dari ZON SELESA.


Tapi, sebab yg paling jelas adalah kita TAKUT KEHILANGAN. Kita takut kehilangan mamat/minah cun tu.

Sebab, bila kita ada ke-INGINAN YANG TINGGI terhadap mamat/minah tu, maka ketakutan untuk ke-HILANGAN mamat/minah tu pun TINGGI jugak.



Jadi, telor kita kecut masuk dalam TAK berani amik apa-apa risiko pun yg buleh menyebabkan kehilangan, walaupun pada masa tu apa-apa tindakan BELUM lagi diambil. Contoh, takut kehilangan bila die respon negatif, libas enkau dengan handbag die, "ape ni geli la!"


Sebab kita paham, kehilangan tu satu benda yg perit, yg mengakibatkan kekosongan yg susah balik kita nak control jauh dalam hati kita. Ini sebenarnya punca kepada semua simptom-simptom gampang di atas.


MENGATASI TAKUT KEHILANGAN


Umumnya ada 2 solusi kepada ke-gampangan ini.


1] Pe-Nyah Kejayaan


Ini adalah mindset & tindakan yg enkau tak berharap pun untuk berjaya dapat awek/mamat tu. Pe-Nyah Kejayaan adalah sangat penting supaya kita tak kecewa dan makan hati yg akibatnya, memusnahkan motivasi kita untuk berjaya.


Enkau kena kecualikan diri enkau dari kejayaan DAPAT tekel awek/mamat tu. Maknanya enkau TAK HARAP pun untuk berjaya.

Enkau kena set dalam kepala otak enkau lantak la, yg penting aku cuba. Yang mana akhirnya, enkau selalu berjaya, aku ulang, SELALU BERJAYA dengan cara ini jika enkau buat dengan betul.



2] Pembuka bicara


Ini merangkumi tone suare enkau, cara & apa nak bercakap, jarak selamat dan sebagainya. Pengetahuan dalam pembuka bicara akan jadi alasan yg baik untuk enkau terus cakap dengan orang asing sebab enkau dah TAHU apa nak cakap.


Kita akan tengok pembuka bicara apa yg buleh buat enkau nampak menyenangkan atau perogol bersiri. Kita akan belajar apa yg berkesan & apa yg tak, ape yg tak perlu dan sebagainya. Sebab enkau tak buleh main-main.


Kenape tak buleh main-main bang? Sebab awek cun / mamat kacak gile selalunya dari kecik telah di latih untuk menolak orang-orang yg tak henti-henti datang approach dia. Deme sudah terbiasa & mahir me-reject.

Jadi wajib untuk tahu cara yg betul dengan detail supaya enkau sukses



Kecuali kalau enkau tu muke dah macam rosyam nor atau Farid kamil, nak nak duit pulak berkepok, kereta gemok-gemok pulak, tu tak payah cakap la. Tapi aku kesian la tak adventure sangat hidup enkau jadi gitu




Bersambung...
Comments
3 Comments

3 ULASAN ANDA:

pensel kayu said...

terbaek la pak chaq..ahaha..tips ini amat berguna ..lawak tapi benar..haha..

Jurnal Murahan said...

o terima kasih, da ujan ni tak buleh tarawih pulak, ada masa nak update hahahaha

aku try balun perabih malam ni jgk pasal topik ni. insyaallah

Anonymous said...

byk kali juga ak ter came across situasi cmnh

sile sertakan smbungan secepat mgkin kerna ak seringkali terpana bila dlm keadaan ini

-rakanmu-

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK