SAYA MAHU GADIS IDAMAN SAYA

Aku banyak terima request untuk tulis bab ni. Jadi aku tulis untuk kongsi apa yg aku tahu. Gunakan ilmu untuk cari kebahagiaan enkau, bukan untuk jadi Kasanova. Ok Kita mula dari foundation sampai ke detail.


PSYCHOLOGY ENKAU SENDIRI


Wajib enkau faham bahawa musuh enkau adalah diri enkau sendiri. Bukan kelemahan fizikal enkau, keburukan wajah enkau, ke-tonggek-kan bontot enkau atau sifat negatif enkau. Kepala otak enkau akan cube matikan semangat enkau untuk mencuba & berjaya. Sekarang aku nak enkau baca, faham, dan tanam dalam kepala-otak enkau PERJANJIAN DENGAN DIRI ENKAU ini:


NO girl out of my league
Aku TAK hidup dalam kenangan pahit yg lalu
Aku TAK bagi alasan terhadap keinginan aku sebagai lelaki.
Aku harungi dunia TANPA rasa menyesal.
Aku mahu BAHAGIAKAN perempuan yg aku nak.
Aku TAK merayu kepada perempuan sebab deme nampak tu TAK menarik
Setiap rejection bukan kenangan pahit, tapi pelajaran BARU tentang relationship.


Pertarungan terhebat bukan usaha gila-babi untuk berjaya, tetapi untuk terus menerus mampu mara ke depan. Untuk terus mara, buang semua pikiran sampah dalam kepala enkau, aku tak hensem, aku nervous, aku tak kelakar, awek aku buang aku, aku bla bla...


LANGKAH PERTAMA : EMOTION CONTROL


Belajar untuk menguasai emosi enkau sendiri. Ini sangat fundamental untuk semua benda. Jangan benarkan orang lain kuasai emosi enkau. Kalau kena reject enkau down, meseg tak reply enkau marah etc. Emosi yg lemah buat enkau jadi SI LEMBIK.

Keputusan perempuan untuk pilih enkau terletak pada emosinya. Jadi enkau wajib kuasai emosinya. Tapi, JANGAN HARAP enkau dapat kuasai emosi perempuan tu kalau enkau sendiri tak dapat kuasai emosi enkau. Aku ulang:



JANGAN HARAP ENKAU DAPAT KUASAI PEREMPUAN ITU KALAU ENKAU SENDIRI TAK DAPAT KUASAI EMOSI ENKAU


Bila enkau dah kuasai emosi perempuan tu, dia milik enkau. Tak kiralah enkau tak hensem ke, boroi ke, jahat ke, ade HIV ke, perempuan tak peduli semua tu. Kalau kita tanya, dia akan jawab "entah, sebab aku dah sayang". Perempuan akan letak logic preference seperti mesti hensem, mesti kaya, mesti bla bla. Jangan peduli semua tu, itu semua otak logiknya yg bercakap. Hakikatnya kalau dia dah sayang dia tak peduli semua tu. Sebab perempuan bertindak berdasarkan EMOSI, bukan LOGIK.




LANGKAH KEDUA : TAHU APA YG ENKAU MAHU


Untuk itu enkau wajib faham diri enkau sendiri. Amik masa pandang cermin dan tengok diri enkau sendiri. Terima diri enkau. Tanya mamat depan cermin tu apa yg dia nak, faham kelebihan keburukan dia. Bukan pompuan cantik,pandai etc yg enkau nak, tapi ciri-ciri yg melengkapi kelemahan & memaksimumkan kelebihan enkau.


Contoh, kalau enkau dah faham yg enkau tu pemalas, enkau kena cari perempuan rajin. Buat list yg jujur tentang perempuan macam mana yg enkau nak. Ini penting supaya enkau tak buang masa sampai 4-5 kali putus baru jumpa perempuan yg betul-betul masuk dengan jiwa enkau. Soal cantik ke tak tu, nanti bila enkau da suka, automatik dia akan terus nampak cantik.


-1479
taman tasik titiwangsa, night walk




LANGKAH KETIGA : THE CHARACTER


Asas flow :
TERIMA DIRI ENKAU SEADANYA > CONFIDENCE > LEADING
> BE THE MAN = EMOTIONAL PARTNERSHIP


CONFIDENCE : Untuk dapat keyakinan enkau kena lalui beberapa step dahulu. Detail aku huraikan dalam post lain [kalau ramai request]. Bermula dari asas:


Kenal pasti kelemahan / kesilapan lampau enkau > maafkan diri sendiri > Terima diri sendiri seadanya > Percaya dengan apa yg ada pada diri enkau > Mahu berubah > Confident.


LEADERSHIP : Perempuan nak lelaki yg memimpin, yg mampu buat keputusan. Enkau mesti tenang, enkau mesti matang. Memimpin bukan men-kontrol. Enkau nak dia paham yg "awak ada saya dalam dunia yg chaos ni"


BE THE MAN : Di sini bukan bermaksud berlagak macho, aku kuat tough, aku best power dekat bla bla. Tapi character maskulin enkau. Contoh, [perbandingan sikap lelaki vs wanita] perlu dilindung vs memberi perlindungan, bercakap vs mendengar, tenang vs emo, penyelesaian umum vs penyelesaian terperinci etc. Bila dah sampai level ni, enkau tau enkau sudah berada dalam deep relationship.


EMOTIONAL PARTNERSHIP : Ini adalah bila enkau dan dia SALING memerlukan. Kalau enkau takde dia bosan, Kalau dia tak buleh buat keputusan dia cari enkau, etc. Jangan gatal nak 'awak, sy suke awak' sebelum enkau berdua dalam emotional partnership. Enkau akan di-reject.




LANGKAH KE-EMPAT : THE TALK


Syurga lelaki terletak pada visual dan pengalaman fizikal [Adventure activity]. Syurga perempuan terletak pada kata-kata dan sentuhan. Di mata lelaki kata-kata tu bende remeh, padahal benda yg remeh/kecil bagi lelaki adalah BESAR bagi perempuan. Contohnya kentut, style berpakaian, trim misai etc.


Kenapa perempuan suka baca novel & tengok cerita Korea? Laki pulak menyampah mengantok tengok cerita Korea termasuk aku? Sebab cerita Korea sangat merangsang emosi-emosi asas: sedih, gembira, kenangan, marah etc. Jadi, mission enkau semasa borak dengan dia adalah untuk menguasai emosinya jadi Happy, Sedih, Marah dan BUKAN mengantuk.


Kawal hala tuju emosinya : Enkau mesti bercerita dengan cara yg betul. Contoh, "aku rasa sedih laa.." itu aje? aku tak rase sedih pun.


" sangup dia buat macam tu dekat mak dia" [muke enkau marah]
" tolak mak dia sampai jatuh terduduk.. menitik air mata mak tu bila ingat, inilah anak yg aku jaga dari kecik, macam ni buat kat aku.. "
" sy dah tak dapat tahan tengok, sakit ati nak jernih dah mata ni sedih sangat! ..." [enkau tunduk sayu]
Perempuan : "dah-dah saya da tak tahan dengar cerita awak, jom la have fun kat tempat laen, sy belanje ok"


Nampak? Macam tu caranya. Study rosham nor macam mana dia berlakon & kuasai penonton dia.


Jadilah seorang yg selesa dan kelakar : Jangan borak benda yg logik. Contoh, pasal kerja, pasal cuaca, etc. Fokuskan dekat lawak bodoh enkau. Semua orang pun nak seronok dan terhibur. Kalau enkau jenis tak kelakar, kawan dengan orang yg kelakar. Dia akan bentuk attitude tu dekat enkau.


Mendengar untuk FAHAM, bukan me-reply : Kalau dengan lelaki, enkau ready untuk reply. Sebab lelaki logik, dia akan cari solution, jadi enkau perlu reply. Perempuan emotion, die nak enkau RASA dan alami, jadi enkau wajib faham apa yg dia rasa.


Keyakinan : Keyakinan itu sexy. terima kenyataan tu. Keyakinan senang nampak dekat eye contact dan ketenangan, terus terang enkau bila bercakap. Detail untuk ini aku post lain kalau ramai request.


Faham body language: Contoh, tengah borak tengok kaki dia. Kalau menghala BUKAN ke arah enkau (menghala ke luar) itu maknenya dia bersedia untuk blah [Borak dengan enkau tak best].


Selesa dengan diri enkau : Perempuan sangat peka dengan fake body language. Kalau enkau merisau tentang respon negatif dia masa enkau borak, enkau GAGAL. Kalau enkau curi-curi jeling bontot dia masa enkau borak, enkau GAGAL. Kalau enkau nervous, tak yakin, tak mampu tengok mata dia, enkau GAGAL.




Isi untuk THE TALK dan advice yg lain sangat banyak. Aku akan terus tulis lagi kalau ramai request. Until then,




LET THE QUEST BEGIN....HAHAHAHA





Comments
6 Comments

6 ULASAN ANDA:

Anonymous said...

steady la yob..asal ko amik landskap..amik la counselor len kali..msti ramai client ko..haha..

Jurnal Murahan said...

haha, apa buleh buat,aku cintakan alam. ewah

Anonymous said...

i like....btl la too....

kuRt said...

satu lagi tingkap mata hati aku terbukak angkara enkau.

kuRt said...

Satu lagi tingkap mata hati aku terbukak angkara enkau.

zalizalu said...

sesuai untuk ameng

MAHU ENKAU TAHU

My photo
Tiada yg ilmiah, berakhlak, & politik disini. Untuk men-komen, sila klik tajuk spesifik dalam Almari Jurnal. Selamat Membaca

SERTAI GAGASAN MURAHAN: PENGIKUT PERTAMA ADALAH HANIS BIN ABD. RAZAK